2020-01-31 0
Лоранс ван ден Акер, главен дизайнер на Groupe Renault, е известен с концептуалните си автомобили, илюстриращи силна дизайнерска стратегия. Известен е с това, че е вдъхнал вятър на съблазън в гамата на Renault. Популярен е в социалните мрежи със своите кецове. И с добра причина, всеки нов концептуален или сериен автомобил се представя със... съответстващият му чифт кецове. Толкова успешно, че кецовете са се превърнали в негова запазена марка, израз на неговата идентичност.
Защо решава да носи кецове? Защо персонализацията е толкова важна? Каква е връзката между автомобила и чифт кецове? Как се създава автомобил, персонализируем колкото Captur? Как Le Coq Sportif и Renault решават да създадат съвместен проект? Ето неговите отговори:
Винаги е имало определен натиск за приспособяване, смесен с желанието да утвърдим личността си. Перфектен пример за това е пънк стилът. Британските ученици трябваше да носят униформи. Единствената част от униформата, на която можеха да влияят, бяха чорапите, обувките и косата. И пънкарите са продукт на тази ситуация. Те имаха граница и развиха огромна изразителност в малкото обхват, който им остава. В свят, предпочитащ еднаквостта, персонализирането дава възможност на хората да изразят себе си и да покажат част от това, което е скрито от тази униформа. Мисля, че това е дълбока нужда. Хората приемат конформизма, при условие че могат да добавят свой елемент и това е сърцето на персонализацията.
Феноменът е още по-силен при дизайнерите, тъй като хората очакват те да имат свой личен почерк. Ако дизайнерите искат да оставят своя отпечатък, те трябва да развият своята индивидуалност. Те са оценени за начина, по който виждат света. Дизайнерите интуитивно въплъщават това желание. При кецовете комфортът е ключов. На един автомобилен салон, където трябва да изминете километри, искате най-удобните обувки. Но истинската причина датира от първите ми професионални стъпки. Когато започнах да работя и носех първите си костюми, имах чувството, че стъпвам в кожата на баща си. Кецовете бяха начин за мен да изразя донякъде спортна личност. Също са и изключително видим аспект, с който мога да играя.
Призванието на дизайнера е да направи живота по-красив. И това започва с цветовете. Те трябва да излъчват. В Renault играем с цвета като силен аспект на идентичността на нашата марка, като целта ни е да направим улиците по-цветни. Търсим топли и живи цветове. Цветът оранжев „Атакама“ на новото Renault Captur е добър пример. Предимството на персонализирания автомобил е, че може да поеме широка палитра от цветове. Формата на купето е проектирана така, че светлината да може да играе важна роля. Ние сме повлияни от тенденциите и най-вече от това, което виждаме в модния свят.
Има много повече връзки между обувките и автомобилите, отколкото може би бихте предположили. Ходилото носи препратка към сегмента на колата (градски, офроуд и т.н.), горната част на обувките наподобява на купето, а връзките са подписа на обувката, както е предната решетка на един автомобил. Между тях има естествена връзка. Хората често говорят за влиянието на архитектурата върху автомобилите, но връзката е още по-близка с обувките. Например марките са поставени върху обувки, както и при автомобилите. Обувките са привидно прости предмети, но комуникират много различни неща. Често се казва, че трябва да погледнете часовника и обувките на човек, за да разберете повече за неговата личност.
Когато проектирате автомобил, който да може да бъде персонализиран, започвате да конфигурирате вашия собствен. Същото важи и за обувките. Също така, не всички модели са адаптивни; имате нужда от обувка с доста основен дизайн, за да работи - иначе става твърде сложно, един слой твърде много. Трябва да се обърне специално внимание на пропорциите и графиките.
Творчеството се нуждае от ограничения. Ако не, вие ставате художник. За мен е лично предизвикателство да използвам един и същ тип обувки и всеки път да измислям нова персонализация.
Концептуално са близки, да, но не съм сигурен, че прозрачна обувка би изглеждала особено атрактивно. Въпреки това, интериорът на обувката не трябва да бъде подценяван, дори и да не е видим за всички. Очевидно го виждате вие, когато обувате обувката си. Това ми напомня за идеята при чантите на Коко Шанел. Вътрешността е изключително красива, превъзходно завършена, почти изненада всеки път, когато отваряте чантата. Това е намерение да се създаде съучастие между човека и неговата чанта, нещо, което никой друг не знае. Интересно е.
Партньорството дойде естествено. Вече ги бях срещал на състезание на Формула 1 - бяха партньори на отбора на Renault F1 от вече две години. Намерих марката за много привлекателна. И бяха готови да направят каквото трябва по отношение на персонализацията. Това направи решението лесно. Създават невероятни прототипи по поръчка. С Le Coq Sportif преминахме от конфекция към висша мода. Моите модели сега са уникални.
Това е отборен процес. Посетихме дизайнерския център на Le Coq Sportif в Париж, за да се запознаем с техните техники, както и да разберем какво е възможно и какво - не. Работя много тясно с Франсоа Бланшард, дизайнер на Renault, и творческият процес е практически същият като при автомобил. Правим брифинг, за да решим какво искаме да постигнем. След това правим няколко скици и избираме посока. Тогава изпълняваме. Това е малък проект, успореден на развитието на автомобила.
Първите ми кецове бяха чифт Adidas, които съответстваха на концептуалния автомобил DeZir. Това беше първият автомобил, за който взех участие в Renault. Продължи да вдъхновява цяла гама от серийни автомобили, които вече можете да видите по пътя. Тези обувки са специални за мен, въпреки че сега са износени.
Трудно е да се каже - колекцията се променя постоянно! В L’Atelier Renault ви представяме снимки на 12 чифта, но имам поне 20. Нося ги всеки ден. Както автомобилът трябва да бъде шофиран, обувките трябва да бъдат носени.
Трябва да започнете с намирането на модела на обувката, който отива на автомобила. Ако е спортна обувка, избирате автомобила, фокусиран върху производителността. Ако това е градска обувка, избирате градски автомобил. Така че всичко започва с характера. След това играете с цветовете. Например, Le Coq Sportif има емблематичен, лесно разпознаваем дизайн и широка популярност. Можете да използвате този дизайнерски щрих. Мисля, че Twingo Le Coq Sportif е наистина успешен, тъй като усещате Le Coq Sportif още преди да видите логото. Има и други неотдавнашни примери за лимитирани серии на Renault, свързани с модата: Twingo La Parisienne и Captur Helly Hansen. Последният беше голям успех по отношение на позиционирането на марката. Това е приключенски автомобил, а Helly Hansen е марка за туристически дрехи. Червените и черните тонове са типични за Helly Hansen. И тъканите с 3D ефект придават усещане за здравина. Трябва да изберете правилната марка, с която да обедините усилията си, ако искате положителен ефект върху имиджа си.
Вземайки примера на архитектите, много често виждате техния личен почерк в сградите, които създават. Вземете за пример Франк Гери - разпознавате неговите творения. Същото е и в модата. Можете да разпознаете Жан-Пол Готие сред останалите дизайнери. Важно е като дизайнер да имате собствен подпис. Но в автомобилната индустрия е различно, защото работите за марка. Работата ви е успешна, ако хората разпознаят марката, а не вашия стил. Но това не означава, че не можете да влагате личността си в автомобилите, които проектирате. Носенето на забележителни обувки или аксесоари ви дава допълнителна лична изява. Станах дизайнер, защото имах плакат на Ferrari в стаята си, когато бях дете, и си казах, че искам да проектирам и карам такива автомобили. Това беше мечта. Мечтаете да станете състезател или дизайнер на автомобили и това предизвиква желанието. Когато създавате автомобили, откривате, че се докосвате до множество дизайнерски дисциплини. С автомобилите създавате 500 продукта едновременно. Всички дизайнерски форми са включени: дизайн на продукта, архитектурен дизайн, скулптура, работа с цветове и материали, светлина, мебели, технологии и т.н. Автомобилният дизайн е перфектният свят, защото капсулирате всички възможни форми на дизайн. Именно това го прави привлекателен. Сложно е, но завладяващо И това е причината разликата между автомобили и кецове да не е толкова голяма. Вече интегрираме този сегмент в нашите дизайни.
Работим с Le Coq Sportif по следващия чифт. Пригответе се да бъдете изненадани през следващите няколко месеца. Единствената подсказка, която мога да ви дам, е, че ще бъдат жълти...