2023-05-04 0
През последните шест години "Майкрософт" се фокусира върху значението на дигиталната любезност – да се отнасяме достойно и с уважение към всеки, когото срещаме във виртуалния свят. За целта, компанията проведе няколко проучвания, с които да подпомогне хората да оценят своите преживявания онлайн. Като част от всички тези усилия, тази година Microsoft постави дигиталната любезност на челна позиция, като публикува своето глобално проучване за онлайн безопасност за 2023 година, с което разглежда още и възприятията на родителите и техните деца по отношение онлайн безопасността. Компанията има за цел да превърне интернет в колкото се може по-безопасно място за работа и забавления, където хората спокойно да могат да контактуват с останалите.
Според последното проучване на "Майкрософт", 69% от анкетираните споделят, че през изминалата година са се сблъсквали с онлайн риск под някаква форма. Най-често срещаните видове риск в световен мащаб, са дезинформацията и множеството форми на лични обиди. Те включват кибертормоз, реч на омразата и заплахи за насилие. Обединеното кралство (50%) и Германия (56%) са държавите, в които най-малко са се сблъсквали с онлайн риск, докато Филипините (86%) и Чили (79%) най-често са се срещали с риск.
Родителите често подценяват онлайн опасностите, които застрашават тийнейджърите във всички категории.
Проучването установи още, че тийнейджърите са изложени на много повече онлайн рискове, отколкото техните родители предполагат: 74% от тийнейджърите са преживели някакъв риск, докато само 62% от родителите го подозират – разлика от цели 12 процентни пункта.
Освен това, родителите подценяват опасностите във всички категории: най-големите пропуски са свързани с реч на омразата, последвана от заплахите за насилие, излагането на съдържание, свързано със самоубийство или самонараняване, както и кибертормоза и малтретирането. Като пример за това може да се посочи, че докато 39% от тийнейджърите са се сблъсквали с реч на омразата онлайн, то само 29% от родителите съобщават за това, че децата им са се сблъсквали с нея. Ситуацията е сходна и когато става въпрос за заплахи, свързани с насилие: 19% от тийнейджърите са се сблъсквали с това, докато родителите, които знаят, са само 11%. Проучването установи също, че тийнейджърите са по-загрижени за бъдещи заплахи, свързани с насилие, отколкото техните родители.
По-голямата част от тийнейджърите (60%) не крият риска, с който се сблъскват в интернет: 71% от засегнатите младежи споделят аз преживяното с техните родители, а 32% – с приятели, а 14% – с други възрастни.
Повечето родителите споделят, че предприемат различни стъпки, с които да предпазят своите деца онлайн, включително да проверяват профилите и данните на децата си, както и да преглеждат дневната им активност. Освен това, се опитват да говорят редовно с тях във връзка тяхната онлайн дейност.
Проучванията показват, че родителите като цяло, разглеждат функциите за безопасност като мощни инструменти, които подпомагат техните деца да бъдат в безопасност онлайн. 81% от тях споделят, че те самите използват поне един такъв вид инструмент. Установено е още, че родителите на по-малки деца (на възраст 6-12 години) са много по-склонни да използват инструменти за сигурност, базирани на платформи (средно 4,4), в сравнение с родителите на тийнейджъри (3,5). Родителите смятат, че най-ефективни са инструментите за преглед на поканите за приятелство от техните деца (71%) и за контрол на онлайн разходите (69%).
Майкрософт има дългогодишен ангажимент за осигуряването на безопасност на децата в онлайн пространството. Проучването потвърждава, че всички участници – технологични компании, правителства, граждани и семейства, трябва да продължат да си сътрудничат за един по-безопасен интернет.
Четирите стълба на дигиталната сигурност са архитектурата на платформата, модерирането на съдържание, културата и сътрудничеството. Сигурността на дизайна е от изключително значение както при архитектурата на платформата, така и при генерирането на функции за сигурност за семействата. От решаващо значение за защитата на потребителите е също и прилагането на правила, свързани със сигурност, чрез ясни политики и последователни, пропорционални мерки. Огромното мнозинство от анкетираните са съгласни с всички тези цели, като 85% от тях очакват модериране по отношение на незаконно съдържание (28%) и законно, но вредно съдържание (57%).
Създадените от потребителите безопасни и приобщаващи онлайн общности, дават възможност на всички да участват в дигиталния свят. В такава среда, "Майкрософт" може да помогне на хората не само да оценят онлайн рисковете, но и да разберат как могат да защитят себе си и семействата си.
И не на последно място, сътрудничеството между всички страни продължава да бъде от решаващо значение за справяне с проявата на дигитални вреди в реалния свят. Затова, компанията с гордост се присъединява към инициативата на френския президент Макрон – Лаборатория за онлайн защита на децата, стартирала на Парижкия мирен форум, през ноември 2022 година. И поради същата причина, продължава да работи усилено с политици и различни организации по целия свят: общата цел на Майкрософт е да направи интернет безопасен за всички чрез ефективни и пропорционални отговори на предизвикателствата.
Въпреки че много родители търсят образователни материали и насоки, за да намерят персонализирани решения за безопасност в интернет за своите семейства, "Майкрософт" е тук, за да съдейства с:
Игрите са безценно средство за обучение на деца и затова Minecraft: Education Edition лансира Privacy Prodigy – програма, базирана на играта, за деца на възраст от 7 до 18 години. От играчите зависи да защитят личните си данни, докато пътуват далеч от дома. По този начин, те се сблъскват със ситуации, които им позволяват да научат кои лични данни, могат да бъдат споделяни и кои трябва да се пазят в тайна. Privacy Prodigy е продължение на миналогодишната поредица CyberSafe с Home Sweet Hmm и е достъпна в Minecraft Education и Marketplace напълно безплатно.
Проучването е проведено онлайн в 16 държави, като в него са участвали повече от 16 000 тийнейджъри, родители и други възрастни. Родителите бяха помолени да споделят преживяванията на своите деца, а на всички участници бяха зададени въпроси, свързани с тяхното усещане за онлайн пространството, както и за 10 различни рискови преживявания в 5 рискови категории.