Кандидатът за кмет на София Любен Дилов представя за обсъждане проекта за Закон за София преди внасянето му в Народното събрание.
Автор на проекта е екип, ръководен от д-р Мария Славова, преподавател по административно право в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и Нов български университет, експерт на Столичния общински съвет в последните два мандата и на Комисията по въпросите на гражданското общество в 39-ото Народно събрание.
Кажете си мнението!
Проект
З А К О Н З А С О Ф И Я
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Този закон урежда правното положение на столицата на Република България - град София.
Чл. 2. (1) Град София представлява самостоятелна административно-териториална единица - община, с наименование Столична голяма община.
(2) Администрацията на Столичната голяма община се помещава в сградата на общината на ул. "Московска" щ 33, в район "Оборище", град София.
Чл. 3. Столичната голяма община е юридическо лице със самостоятелна собственост и бюджет.
Глава втора
АДМИНИСТРАТИВНО-ТЕРИТОРИАЛНО ДЕЛЕНИЕ
Чл. 4. (1) Територията на Столичната голяма община обхваща столичния град, неговото землище, кварталите, които принадлежат към столицата, техните землища, населените места около града и техните землища, съгласно общия градоустройствен план на град София.
(2) Столичната голяма община се дели на 24 райoна и кметства в районите.
(3) Наименованията и границите на районите и кметствата се определят съгласно чл. 2 от Закона за териториалното деление на Столичната община и големите градове .
(4) Границите на териториалните единици и техните землища са графично изобразени в общия градоустройствен план на град София.
Чл. 5. (1) Споровете за землищните граници на районите, кварталите и населените места в Столичната голяма община се разглеждат от Столичния общински съвет.
(2) Решението на Столичния общински съвет по споровете за землищни граници се обжалва от всички заинтересовани граждани и организации пред Софийския градски съд.
Глава трета
ОРГАНИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ
Чл. 6. Органите за управление на Столичната голяма община са:
1. Столичният общинския съвет;
2. кметът на Столичната голяма община;
3. специализираните органи на столичната общинската администрация.
Чл. 7. Органите за управление в районите са:
1. кметът на района;
2. специализираните органи на районната администрация.
Чл. 8. Органи за управление в кметствата са кметовете на кметства.
Раздел I
СТОЛИЧEН ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
Чл. 9. (1) Столичният общинският съвет е колективен орган на местното самоуправление, който се избира от гражданите, с постоянен адрес на територията на общината, при условията и по реда на Закона за местните избори.
(2) Законността на избора на общински съветник в Столичната голяма община се оспорва пред Софийския градски съд в четиринадесет дневен срок от обявяването на изборните резултати.
(3) Кандидатът, участвал в изборите за съветници в Столичната голяма община, може да обжалва решението на общинската избирателна комисия за определяне на изборните резултати пред Софийския градски съд, в седемдневен срок от обявяването им.
Чл. 10. (1) Пълномощията на общинските съветници, избрани в Столичната голяма община възникват от деня на полагането на клетва.
(2) На първото заседание на Столичния общински съвет общинските съветници полагат следната клетва:
"Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и в цялата си дейност да се ръководя от интересите на гражданите на Столичната голяма община и да работя за утвърждаването на град София като съвременна и благоденстваща столица".
(3) Общинският съветник, който не положи клетва в тридесет дневен срок от провеждането на първото заседание на съвета, губи автоматично мандата си. Столичният общински съвет констатира загубването на мандата с решение на първото заседание след изтичане на срока за полагане на клетвата.
(4) Решението на Столичния общински съвет за загубването на мандата на общинския съветник подлежи на оспорване пред Софийския градски съд в четиринадесет дневен срок от приемането му. Решението на съда е окончателно.
Чл.11. (1) Общинският съветник е длъжен да разкрие публично своите лични икономически интереси в декларация по образец, включваща информация за недвижимо имущество, инвестиции, участие в управлението на търговски дружества.
(2) Общинският съветник е длъжен да попълни и подаде "Декларация за лични икономически интереси" по образец в едномесечен срок след полагане на клетвата и да я актуализира на всеки шест месеца по време на своя мандат.
(3) "Декларацията за лични икономически интереси" е публична и всички граждани имат достъп до информацията в нея.
Чл. 12. (1) Пълномощията на общинския съветник се прекратяват предсрочно при:
1. подаване на оставка;
2. смърт;
3. поставяне под запрещение;
4. влязла в сила присъда за лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер;
5. избирането му за народен представител, министър, областен управител или кмет, при назначаването му за заместник-министър, заместник областен управител, заместник-кмет, кметски наместник или щатна длъжност в общинската администрация;
6. трайна невъзможност или ситемно неизпълнение на задълженията му.
(2) Предсрочното прекратяване на пълномощията на общинския съветник по т. 1-5 се обявява от председателя на Столичния общински съвет и се оформя с решение на съвета, което има констативен характер.
(3) Предложение за предсрочното прекратяване на пълномощията на общинския съветник по т. 6 от ал. 1 до Столичния общински съвет се подава от кмета на Столичната голяма община, една пета от общинските съветници, от Обществения съвет и гражданите, с подписите на най-малко 1000 души.
(4) Предсрочното прекратяване на пълномощията на общинския съветник по т. 6 от ал. 1 се приема с решение на Столичния общински съвет, с мнозинство две трети от всички общински съветници.
(5) Решението на Столичния общински съвет за предсрочно прекратяване на пълномощията подлежи на съдебно оспорване пред Софийския градски съд.
Чл. 13. (1) Общинският съветник е длъжен да присъства на заседанията на Столичния общински съвет и неговите комисии и да поддържа връзки с избирателите си, като се среща с тях най-малко веднъж месечно.
(2) Общинският съветник получава възнаграждение за дейността си в размер на две средностатистически заплати за служителите на територията на Столичната голяма община.
(3) Общинският съветник е в служебен отпуск от постоянната си месторабота за времето на мандата си.
(4) Държавните органи, стопанските, обществените организации и гражданите са длъжни да оказват съдействие на общинския съветник за осъществяване на пълномощията му.
Чл. 14. (1) Първото заседание на Столичния общински съвет се свиква от кмета на Столичната голяма община в едномесечен срок от обявяването на изборните резултати.
(2) След полагането на клетва, общинските съветници избират председател на Столичния общински съвет и Комисия за изготвяне на Правилник за организацията и дейността на съвета.
(3) Столичният общински съвет упражнява пълномощията си до конституирането на новоизбрания общински съвет.
Чл. 15. (1) Заседанията на Столичния общински съвет са законни, ако присъстват повече от половината от общинските съветници.
(2) Решенията на съвета се вземат с явно гласуване и обикновено мнозинство от присъстващите освен в случаите, в които Правилникът за организацията и дейността на съвета предвижда квалифицирано мнозинство и тайно гласуване.
Чл. 16. (1) Общинският съветник е длъжен да си направи отвод от гласуване при вземане на решения на Столичния общински съвет, когато е налице конфликт между публичен и частен интерес.
(2) Всеки гражданин има право да внесе за разглеждане от Столичния общински съвет обосновано писмено предложение за отстраняване на общински съветник от гласуване поради конфликт на интереси по решение от дневния ред на заседанието му.
(3) Когато са налице достатъчно основания за конфликт на интереси, Столичният общински съвет взема решение за отстраняването. Решението за отстраняването се взема с мнозинство две трети от всички общински съветници. Решението се оспорва пред Софийския градски съд.
Чл. 17. (1) Столичният общински съвет се състои от 61 съветници и осъществява дейността си на сесии.
(2) Столичният общински съвет заседава веднъж месечно, освен ако бъде свикан на извънредна сесия.
(3) Заседанията на съвета са публични, освен ако особени обстоятелства наложат провеждането им при закрити врати. Решението за провеждането на заседанието на съвета при закрити врати се приема с мнозинство от две трети от всички общински съветници.
(4) За заседанията на Столичния общински съвет се води протокол. В седемдневен срок от провеждането на заседанието общинските съветници могат да нанесат поправки на явни фактически грешки в текста на протокола. Протоколът се подписва от председателя на съвета и лицето, което води протокола.
(5) Спорове по дневния ред или текста на протокола се решават на следващото заседание на Столичния общински съвет.
Чл. 18. (1) Столичният общински съвет определя политиката за развитието на Столичната голяма община, като:
1. приема Правилника за организацията и дейността си и Етичен кодекс на общинския служител;
2. утвърждава Правилника за организацията и дейността на общинската администрация;
3. избира и освобождава председателя на съвета;
4. определя размера на възнаграждението на кмета на Столичната голяма общината и по негово предложение -възнагражденията на кметовете на райони;
5. приема годишния бюджет и отчета за изпълнението му;
6. определя размера на местните данъци и такси в случаите, предвидени по закон;
7. приема решения за предсрочно освобождаване на общински съветници и кмета на Столичната голяма община;
8. приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество;
9. приема решения за създаване, преобразуване и прекратяване на търговски дружества с общинско имущество;
10. приема решения за определяне и освобождаване на своите представители в управителните органи на търговските дружества с общинско участие, сдруженията в сферата на местното самоуправление и гражданските организации;
11. приема решения за създаване и изменение на устройствени планове на територията на общината;
12. приема планове и стратегии по предприсъединителните програми на евроинтеграцията;
13. изготвя предложения за административно-териториални промени;
14. приема решения за произвеждането на референдум и общо събрание на населението;
15. удостоява с почетно гражданство и приема решения за връчване на почетния знак и символ на столицата.
(2) Столичният общински съвет решава и други въпроси, когато интересите на гражданите или други обществено значими причини налагат това.
Чл. 19. (1) Столичният общински съвет осъществява дейността си, като приема правилници, наредби, инструкции и решения.
(2) Нормативните актове на Столичния общински съвет влизат в сила три дни след обнародването им в Държавен вестник, освен когато в текста им е определен друг срок.
(3) Актовете на Столичния общински съвет се изпращат на Областния управител на град София в седемдневен срок след приемането им.
(4) Решенията на Столичния общински съвет се изпращат на Кмета на Столичната голяма община в седемдневен срок от приемането им.
(5) Актовете на Столичния общински съвет подлежат на правораздавателен надзор по общия ред, предвиден в ЗАП и ЗВАС.
Чл. 20. (1) Столичният общински съвет избира от състава си председател, който:
1. организира дейността на съвета съгласно разпоредбите за Правилника за организацията и дейността му;
2. свиква съвета на редовни заседания;
3. свиква съвета на заседания по искане на общинските съветници, на избирателите от общината и по молба на областния управител;
4. утвърждава дневния ред за заседанията на съвета;
5. ръководи заседанията на съвета;
6. предлага вида и броя на постоянните комисии;
7. предлага създаването на временни комисии;
8. предлага заместник председател на съвета и
председатели на постоянните комисии;
9. представлява съвета пред трети лица.
(2) Правомощията на председателя на Столичния общински съвет се прекратяват предсрочно при:
1. подаване на оставка;
2. смърт;
3. поставяне под запрещение;
4. влязла в сила присъда на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер;
5. избирането му за народен представител, министър, областен управител или кмет, при назначаването му за заместник-министър, заместник областен управител;
6. невъзможност или неизпълнение на задълженията си повече от три месеца;
(3) При предсрочно прекратяване на правомощията на председателя на Столичния общински съвет функциите му се осъществяват от заместник-председателя.
Чл. 21. (1) Постоянните комисии на Столичния общински съвет осъществяват дейността си в следните сфери:
1. градоустройство, строителство, архитектура и жилищна политика;
2. финанси и бюджет;
3. здравеопазване и социална политика;
4. опазване на околната среда, земеползване и крайградски райони;
5. местно самоуправление, нормативна уредба и регионална политика;
6. образование, наука, култура, вероизповедания и преименувания;
7. стопанска политика и общинска собственост;
8. инженерна инфраструктура, водоснабдяване и енергийно планиране;
9. обществен ред, сигурност, жалби, молби и предложения;
10. градски транспорт, транспортна инфраструктура и безопасност на движението ;
11. за децата, младежта, спорта и туризма
(2) Председателите на комисиите следва да отговарят на изискванията за образователен ценз и квалификация в сферите на дейност на комисиите. За членове на комисии с предимство се избират общински съветници със съответния ценз и квалификация.
(3) Общински съветници могат да членуват в не повече от две постоянни комисии.
Раздел II
КМЕТ НА СТОЛИЧНАТА ГОЛЯМА ОБЩИНА
Чл. 22. (1) Орган на изпълнителната власт в Столичната голяма община е кметът на общината.
(2) Кметът на Столичната голяма община се избира пряко от населението, при условията и по реда на Закона за местните избори.
(3) Кандидатът за кмет трябва да бъде с висше образование, с опит в управлението на местните дела, да има постоянен адрес на територията на Столичната община и да има обществен авторитет.
(4) Пълномощията на кмета на Столичната голяма община възникват от деня на полагането на клетва по чл. 10, ал. 2 от закона. Клетвата се полага на първото заседание на Столичния общински съвет.
(5) Кметът на Столичната община изпълнява своите функции до полагането на клетва от новоизбрания кмет.
Чл. 23. (1) Пълномощията на Кмета на Столичната голяма община се прекратяват предсрочно при:
1. подаване на оставка;
2. смърт;
3. поставяне под запрещение;
4. влязла в сила присъда за лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер;
5. избирането му за народен представител, министър или областен управител, при назначаването му за заместник-министър или заместник областен управител;
6. трайна невъзможност или системно неизпълнение на задълженията му.
(2) Предсрочното прекратяване на пълномощията на кмета по т. 1-5 се обявява от председателя на Столичния общински съвет и се оформя в решение на съвета, което има констативен характер.
(3) Предложение за предсрочното прекратяване на пълномощията на кмета на Столичната голяма община по т. 6 от ал. 1 до Столичния общински съвет се подават от една пета от общинските съветници, от Обществения съвет и гражданите, с подписите на най-малко 1000 души.
(4) Предсрочното прекратяване на пълномощията на общинския съветник по т. 6 от ал. 1 се приема с решение на Столичния общински съвет, с мнозинство две трети от всички общински съветници.
(5) Решението за предсрочно прекратяване на пълномощията подлежи на съдебно оспорване пред Софийския градски съд в четиринадесетдневен срок.
Чл. 24. (1) Кметът на Столичната голяма община назначава шест заместник кметове за управление на:
1.общинската собственост и финансите;
2.образованието и културата;
3.здравеопазването, демографските проблеми и опазване на околната среда;
4. социалното дело, благоустройството;
5. транспорта и комуналното стопанство;
6. сигурността, бедствията и авариите.
(2) Кметът на Столичната голяма община назначава секретар на общината. Секретарят на общината трябва да има висше юридическо или икономическо образование и опит в управлението на местните дела.
(3) Правомощията на заместник кметовете и секретаря на общината се конкретизират в Правилника за организацията и дейността на общинската администрация.
Чл. 25. (1) Кметът на Столичната голяма община осъществява изпълнителната власт, като:
1. изготвя Правилника за организацията и дейността на общинската администрация;
2. назначава служителите в общинската администрация;
3. организира и осъществява контрол върху изпълнението на актовете на Столичния общински съвет;
4. организира произвеждането на местния референдум;
5. контролира дейността на органите на специализираната общинска администрация;
6. контролира дейността на районните кметове и районната администрация;
7. организира съставянето и изпълнението на общинския бюджет;
организира защитата на населението при бедствия и аварии;
8. координира взаимоотношенията на органите на изпълнителната власт с органите на местното самоуправление и организациите от третия сектор;
9. представлява общината пред трети лица.
(2) За осъществяване на пълномощията си кметът на Столичната община издава заповеди.
(3) Когато решенията на Столичния общински съвет противоречат на интересите на гражданите или на политиката на общината, кметът отказва да ги приведе в изпълнение. Кметът е длъжен да представи мотивите за отказа си на Столичния общински съвет, който преразглежда решението си.
(4) Кметът изпълнява преразгледаното решение на Столичния общински съвет, ако е законосъобразно или го оспорва пред Софийския градски съд в седемдневен срок от преразглеждането му.
(5) Оспорването по ал. 4 не спира изпълнението, освен ако съдът разпореди друго.
Чл. 26. (1) Кметът е длъжeн да си направи отвод при конфликт на публични и свои частни интереси. Решението по случая се взема от нарочно създадена за целта временна комисия от трима души, ръководена от ресорния заместник-кмет.
(2) Кметът уведомява председателя на Столичния общински съвет за конфликта на интереси по ал. 1. Председателят на Столичния общински съвет в 14-дневен срок от уведомлението, свиква съвета на извънредно заседание за избиране на временната комисия за вземане на решението.
(3) Временната комисия е длъжна да се произнесе с решение в четиринадесет дневен срок от избора си.
(4) Всеки гражданин има право да внесе в Столичния общински съвет обосновано писмено предложение за отстраняване на Кмета на Столичната голяма община от вземане на конкретно решение поради конфликт на интереси. След разглеждане на обстоятелствата по случая Столичният общински съвет избира временна комисия за вземане на решението или отказва предложението.
Раздел III
СПЕЦИАЛИЗИРАНИ ОРГАНИ НА ОБЩИНСКАТА
АДМИНИСТРАЦИЯ
Чл. 27. (1) Сферите на дейност на територията на Столичната голяма община се управляват от ръководители на дирекции и отдели, определени по вид и брой в Правилника за организацията и дейността на общинската администрация.
(2) Директорите на дирекции и началниците на отдели са специализирани органи на общинската администрация. Те осъществяват дейността си, като издават заповеди в границите на определена им в Правилника за организацията и дейността на общинската администрация компетентност.
(3) Заповедите на ръководителите на специализираната общинска администрация се контролират за законосъобразност и целесъобразност от кмета на Столичната голяма община.
Чл. 28. (1) Специализираните органи на общинската администрация са длъжни да си направят отвод от вземане на решение, когато е налице конфликт между публичен и частен интерес. В този случай те уведомяват кмета на Столичната голяма община, който е длъжен да се произнесе с решение в четиринадесет дневен срок от уведомлението.
(2) Всеки гражданин има право на обосновано писмено предложение до кмета за отстраняване на специализиран орган на общинската администрация от вземане на конкретно решение поради конфликт между публичен и частен интерес, когато са налице достатъчно основания за наличие на конфликт между публичен и частен интерес Кметът взема мотивирано решение за отстраняване.
Раздел IV
ОРГАНИ ЗА УПРАВЛEНИЕ НА РАЙОНА
Чл. 29. (1) Орган на изпълнителната власт в района е кметът на района.
(2) Кметът на района се избира пряко от населението, при условията и по реда на Закона за местните избори.
(3) Кандидатът за кмет трябва да бъде с висше образование, с опит в управлението на местните дела и да има постоянен адрес на територията на района.
Чл. 30. (1) Пълномощията на кмета на района се прекратяват предсрочно при:
1. подаване на оставка;
2. смърт;
3. поставяне под запрещение;
4. влязла в сила присъда за лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер;
5. избирането му за народен представител, министър, областен управител или кмет на община, при назначаването му за заместник-министър, заместник областен управител или заместник-кмет на община;
6. трайна невъзможност или системно неизпълнение на задълженията му.
(2) Предсрочното прекратяване на пълномощията на Кмета на района по т. 1-5 се обявява от Кмета на Столичната голяма община и се оформя в заповед, която има констативен характер.
(3) Предложение за предсрочното прекратяване на пълномощията на Кмета на района по т. 6 от ал. 1 до Столичния общински съвет се подава от кмета на Столичната голяма община, от една пета от общинските съветници, от Обществения съвет или от гражданите.
(4) Предсрочното прекратяване на пълномощията на кмета на района по т. 6 от ал. 1 се приема с решение на Столичния общински съвет, с мнозинство две трети от всички общински съветници.
(5) Решението за предсрочното прекратяване на пълномощията на Кмета на района подлежи на оспорване пред Софийския градски съд в четиринадесет дневен срок.
Чл. 31. (1) Кметът на района назначава трима заместник кметове за управление на собствеността и финансите, благоустройството и опазването на околната среда, образованието, здравеопазването и социалното дело и транспорта, сигурността, бедствията и авариите.
(2) Кметът на района назначава секретар на района. Секретарят на района трябва да има висше образование и постоянен адрес на територията на района.
(3) В Правилника за организацията и дейността на Столичния общински съвет и Правилника за организацията и дейността на общинската администрация се конкретизират правомощията на органите за управление в районите.
Чл. 32. (1) Кметът на района осъществява изпълнителната власт в района, като:
1. организира набирането и разходването на средствата от бюджета на района;
2. осъществява правомощията по управлението на общинската собственост на територията на района;
3. организира и контролира изпълнението на актовете на Столичния общински съвет и кмета на Столичната голяма община от специализираните органи на районната администрация;
4. представлява района пред трети лица.
(2) За осъществяване на пълномощията си кметът на района издава заповеди.
(3) Заповедите на кмета на района се оспорват за законосъобразност и целесъобразност пред кмета на Столичната голяма община и за законосъобразност пред Софийския градски съд по реда на ЗАП.
Чл. 33. (1) Сферите на дейност на територията на района се управляват от ръководители на отдели, определени по вид и брой в заповед на Кмета на района.
(2) Служителите в районната администрация се назначават със заповед на Кмета на района.
Чл. 34 (1)Кметът на района и специализираните органи на районата администрация са длъжни да си направят отвод от вземане на решение, когато е налице конфликт между публичен и частен интерес.
(2) В случай на отвод кметът на района уведомява кмета на Столичната голяма община, който е длъжен да издаде заповед в четиринадесет дневен срок от уведомлението .
(3) В случай на отвод специализираният орган на районната администрация уведомява кмета на района, който е длъжен да издаде заповед в четиринадесет дневен срок от уведомлението.
(4) Всеки гражданин има право на обосновано писмено предложение за отстраняване на кмета на района или специализирания орган на районната администрация от вземане на решение.
(5) Предложението за отстраняване на кмета на района се отправя до кмета на Столичната голяма община, а за отстраняване на специализирания орган на районната администрация до кмета на района. Когато са налице достатъчно основания за конфликт на интереси, кметът на Столичната голяма община, съответно кметът на района издава заповед за отстраняване и се произнася по случая в четиринадесет дневен срок.
Глава четвърта
ОБЩИНСКА АДМИНИСТРАЦИЯ
Чл. 35. (1) Дейността на Столичния общински съвет се осигурява от звено в общинската администрация, чиято численост представлява една трета от общата численост на общинската администрация.
(2) Служителите в звеното за осигуряване на дейността на Столичния общински съвет са държавни служители и служители на трудов договор, в съотношение, което отговаря на потребността от експерти и специалисти за нуждите на съвета и неговите комисии.
Чл. 36. (1) Служителите в общинската администрация се назначават със заповед на кмета на Столичната голяма община.
(2) Служителите в общинската администрация са длъжни в своята дейност да спазват всички нормативни актове, индивидуални административни актове и съдебни решения, както и приетия от Столичния общински съвет Етичен кодекс на общинския служител
Глава пета
ИМУЩЕСТВО И ФИНАНСИ
Чл. 37. (1) Имуществото на Столичната голяма община включва правото на собственост върху публичната и частна общинска собственост, ограничените вещни права върху обекти на територията на Столичната община и дяловото участие в търговски дружества с общинско участие, правата върху обекти на интелектуалната и индустриалната собственост и дарения.
(2) Столичната голяма община участва в стопанска дейност с парични средства извън целевите субсидии от републиканския бюджет и субсидии по проекти.
Чл. 38. (1) Столичната голяма община осъществява дейността си със средства от републиканския бюджет, извънбюджетни сметки и други позволени от закона източници на средства.
(2) Петдесет на сто от постъпленията от данъци и такси на Столичната голяма община към републикански бюджет се възстановяват в бюджета на Столичната голяма община.
(3) Тридесет на сто от постъпленията от данъци и такси на района се възстановяват в бюджета на района.
Чл. 39. (1) Столичната голяма общината осъществява стопанска дейност, създава и участва в съвместни форми на стопанска дейност.
(2) За осъществяване на стопанската си дейност Столичната голяма община създава еднолични търговски дружества с общинско имущество и търговски дружества с общинско участие.
(3) Столичната голяма община осъществява самостоятелна стопанска дейност чрез общински предприятия.
Чл. 40. (1) Надзор върху разходването на средствата от бюджета и извънбюджетните сметки на Столичната голяма община се осъществява от финансов омбудсман.
(2)Финансовият омбудсман на Столичната голяма община се избира от Обществен съвет, създаден за целта от представителите на организациите на гражданите или обединения на граждански организации с предмет на дейност в сферата на финансите, със седалище на територията на столицата и членска маса над 100 души.
(3) Финансовият омбусман се избира с мнозинство две трети от членовете на Обществения съвет за срок от две години.
(4) Органите на Столичната голяма община са длъжни да предоставят всички документи и данни за извършване на проверка върху финансите им с изключение на класифицираната информация.
(5) Финансовият омбудсман осъществява външен одит и контрол за целесъобразността на разходването на общинския бюджет, за резултатите от което уведомява Сметната палата, контролните органи на Министерството на финансите и общинските органи за управление на финансите.
(6) Финансовият омбудсман представя становище за разходването на средствата на Столичната голяма община всеки три месеца. Становището се огласява в средствата за масово осведомяване.
Глава шеста
ОБЛАСТ СОФИЯ
Чл. 41. Областта с административен център град София, включва Столичната голяма община и районите на нейната територия.
Чл. 42. (1) Областният управител и заместник областните управители съдействат на органите на местното самоуправление и местната администрация, координират, поставят началата на регионалната политика.
Чл. 43. (1) Областният управител упражнява контрол за законосъобразност върху актовете и действията на Столичния общински съвет и кмета на столичната голяма община.
(2) Заповедите на областния управител по упражняването на контролните му правомощия спират изпълнението на актовете и действията на органите на Столичната голяма община.
Глава седма
ОРГАНИЗАЦИИТЕ НА ГРАЖДАНИТЕ В УПРАВЛЕНИЕТО
НА СТОЛИЧНАТА ГОЛЯМА ОБЩИНА
Чл. 44. Местното самоуправление на територията на Столичната голяма община се осъществява чрез референдум и общо събрание на населението при условията и по реда на Закона за допитване до народа.
Чл. 45. В залите за заседания на Столичния общински съвет и комисиите му се определя място за присъствие на граждани, представители на техните организации и на средствата за масово осведомяване.
Чл. 46. (1) Дейността на Столичния общински съвет се подпомага от Обществен съвет.
(2) Общественият съвет се избира с решение на Столичния общински съвет по предложения на организациите на гражданите, със седалище на територията на Столичната голяма община и членска маса над 500 души, за срок от две години.
(3) Организациите на гражданите излъчват по един кандидат за член на Обществения съвет, който трябва да отговаря на изисквания, определени от Столичния общински съвет и публикувани в най-малко три столични всекидневника.
(4) Столичният общински съвет класира кандидатите в зависимост от предмета на дейността на организациите, който съответства на насоките на дейност на постоянните му комисии.
(5) За членове на Обществения съвет се избират първите 21 кандидати на организациите на гражданите.
Чл. 47 (1) Общественият съвет осъществява дейността си, като подготвя становища по основните направления от дейността на Столичния общински съвет и кмета на Столичната община.
(2) Общественият съвет създава работни групи от експерти в сферите на дейност на специализираните органи на общинската администрация, които изготвят становища и препоръки.
(3) Органите за управление на Столичната голяма община са длъжни да обсъждат становищата на Обществения съвет и работните групи и да вземат решения по тях.
(4) Държавните органи, стопанските, обществените организации и гражданите са длъжни да оказват съдействие на Обществения съвет при осъществяване на дейността му.
Чл. 48. (1) Общинските съветници, кметът на Столичната голяма община и кметовете на райони, специализираните органи на общинската и районната администрация са длъжни да подадат пред Обществения съвет "Декларация за лични икономически интереси" по образец. Декларацията включва информация за недвижимото имущество, инвестициите и участието им в управлението на търговски дружества.
(2) Декларацията се подава в едномесечен срок от полагането на клетвата или встъпването в длъжност и се актуализира за всяка следваща година.
(3) "Декларацията за лични икономически интереси" е публична и всички граждани имат достъп до информацията в нея.
Глава осма
АДМИНИСТРАТИВНО-ПРАВНО ОБСЛУЖВАНЕ НА
НАСЕЛЕНИЕТО НА ГРАД СОФИЯ
Чл. 49. (1) Административно-правното обслужване на населението на град София се осъществява на принципа "обслужване на едно гише".
(2) Столичният общински съвет организира приемна за граждани всеки последен четвъртък от месеца. Предложенията, жалбите и молбите на гражданите се завеждат в регистър, справки по който се правят в четиринадесет дневен срок след подаването им.
(3) Кметът на Столичната голяма община приема граждани всеки първи четвъртък от месеца. Предложенията, жалбите и молбите на гражданите се завеждат в регистър, справки по който се правят в четиринадесет дневен срок след подаването им.
Чл. 50. (1) Службата за връзки с обществеността на Столичната голяма община създава и подържа страница на общината в Интернет.
(2) Всички проекти на актове на Столичния общински съвет и приетите актове на съвета и кмета на Столичната голяма община се публикуват на страницата на общината в Интернет.
Чл. 51. (1) На достъпно място в сградата на Столичната голяма община се обособява помещение, в което гражданите могат да се запознаят с актовете на Столичния общински съвет, протоколите от заседанията му и актовете на кмета на Столичната голяма община .
(2) Гражданите могат да получат копие от предоставените им актове и документи срещу заплащане, в размер не по-голям от удвоената стойност на направените разходи.
Глава девета
ГЕРБ, ПЕЧАТ, ЗНАМЕ, СИМВОЛИ И ЗВАНИЯ
Чл. 52. Гербът на град София има формата на щит, разделен по осите на четири полета, в които са разположени знаците - символ на столицата. Дъгообразно, над щита е записан девизът на град София "Расте, но не старее".
Чл. 53. (1) Знамето на град София е правоъгълно, едноцветно, светлосиньо, в десния горен ъгъл на което е изобразен гербът на столицата.
(2) Знамето на град София се издига пред сградата на Столичната голяма община и сградите на районните администрации. С поставяне на знамето на град София се отбелязват събития от живота на столицата.
Чл. 54. (1) Печатът на град София изобразява герба на столицата.
(2) Печатът на град София се полага на официални документи, дарствени грамоти и адреси от национално и местно значение.
Чл. 55. (1) Символ на град София е изображението на базиликата "Света София".
(2) Денят на град София се празнува на църковния празник "Вяра, Надежда и Любов", който се отбелязва на 17 септември. Официалният празник на столицата се определя с местен референдум.
Чл. 56. (1) Столичният общински съвет приема решения за даването на звание "Почетен гражданин на град София" на заслужили български и чуждестранни граждани.
(2) В случаи на особени заслуги Столичният общински съвет приема решение и за връчването на изображения на символа на столицата.
Глава десета
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 57. (1) Който наруши разпоредбите на този закон се наказва с глоба от 200 до 400 лева, ако извършеното деяние не съставлява престъпление.
(2) Служител в общинската администрация, който наруши разпоредбите на този закон, се наказва с глоба от 500 до 1000 лева, ако извършеното деяние не съставлява престъпление.
(3) При повторно нарушение на служителя в общинската администрация наказанието е лишаване от право да упражнява професията си или дейността си в общинската администрация за срок от шест месеца и понижаване в ранг по предложение на прекия му ръководител.
Чл. 58. (1) Общинските съветници, кметовете и специализираните органи на общинската и районната администрация, които нарушат разпоредбите на чл. 16, чл. 26, чл. 28, чл. 34 и чл. 35 се наказват с глоба в размер на петкратното им месечно възнаграждение, включително възнагражденията от участие в ръководните органи на търговски дружества с общинско участие.
(2) При повторно нарушение лицата по алинея първа се отстраняват от участие в ръководните органи на Столичния общински съвет и се лишават от право да членуват в постоянните и временни комисии на съвета за срок от една година.
Чл. 59. (1) Общински съветник, който нарушава задълженията си по чл. 13 от закона, се наказва с глоба в размер на месечното му възнаграждение за месеца, в който са извършени нарушенията.
(2) При повторно нарушение общинският съветник се отстранява от участие в ръководните органи на Столичния общински съвет и се лишава от право да членува в постоянните и временни комисии на съвета.
Чл. 60. (1) Актовете за установяване на административните нарушения се съставят от лицата, определени в заповед на кмета на общината, респективно на кметовете на райони.
(2) Наказателните постановления се издават от кмета на Столичната голяма община, респективно от кметовете на районите.
(3) Производството по административното наказване се осъществява при условията и по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
Глава единадесета
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
з 1. По смисъла на този закон конфликт на интереси е конфликтът между публичен и частен интерес, в случаите, в които изпълнението на публичната функция има отношение към частните интереси на лицето, което я изпълнява.
з 2. По смисъла на този закон трайна невъзможност означава неизпълнение на задълженията по причини, които се намират извън волята на лицето и продължават повече от три месеца.
з 3. По смисъла на този закон системно неизпълнение на задълженията означава неизпълнение на задълженията по волеви причини.
Глава дванадесета
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
з 4. За неуредени в този закон положения се прилагат разпоредбите на Закона за местното самоуправление и местната администрация, Закона за местните избори, Закона за общинската собственост, Закона за общинските бюджети, Закона за административното производство и Гражданско-процесуалния кодекс.
з 5. Този закон влиза в сила в деня на обнародването му в "Държавен вестник".
М О Т И В И
1. В своето сравнително кратко за историята на България битие като столица на страната град София е била предмет на специална правна регламентация в два закона и поредица от подзаконови актове.
Действащото законодателство съдържа позовавания за специалния статус на "град София" в 38 закона и позовавания за специалния статус на столичния град и неговите органи за управление в 14 закона. Наред с това особеният предмет на правна регламентация, какъвто безспорно представляват обществените отношения в София, са обект на множество правилници, наредби и инструкции по основните въпроси от местно значение.
2. Столицата е сърцето на институционалния живот на държавата и лицето й пред света, поради което придобива специфичен статус като град-център на държавата, в който се оглеждат и решават националните проблеми. Стабилността и демократичността на местното управление и самоуправление на столицата е често призмата, през която се анализира и оценява как е организирана и как работи местната администрация в една държава с оглед критериите за законност, ефективност, публичност и прозрачност.
Приемането на Закон за София ще създаде адекватен на значението на столицата правен механизъм, който ще оптимизира управлението на обществените отношения в столичния град.
3. Като част от територията на страната град София е обособена в административно-териториална единица - община и едновременно с това представлява област с административен център - град София. Столичната община се управлява от Столичния общински съвет и от кмета на столица. Управлението на столичния град има традиции, които допълнително го превръщат в уникален център, в случая на местното самоуправление и местната администрация. Моделът на местно управление, който създава, а и развива местната власт в София се мултиплицира в цялата страна.
Областта с административен център - град София, на свое място създава модел за управлението на държавната собственост, който се възпроизвежда в цялата страна. Отношенията между органите за управление на Столичната голяма община и областната управа на София изграждат перспективата на координацията между независимите равнища на регионалната архитектура. В тях се изгражда националният прототип на европейското бъдеще на страната.
4. В страните от Европейския съюз, както и в повечето държави по света столиците имат уреден по законов път статус. Тенденциите в местното самоуправление и местната администрация, най-концентрирано изразени в Европейската Харта за местното самоуправление и в Европейската Харта за регионално развитие, подчертават необходимостта от отчитането в правните актове на всички особености на местните структури с оглед на задоволяването на потребностите на населението по места чрез ефективно местно самоуправление. Приемането на закон за София означава точно това.
5. Проектозаконът за София представлява опит да се кодифицира правната уредба за столичната община и да се усъвършенства правният ред по управлението на столичния град и е най-верният знак за желанието на гражданите да участват в управлението на живота си.
6. Глобализацията в регионален и световен план дава тласък на развитието на столиците, които концентрират в себе си огромни демографски и икономически ресурси. Административната организация на тези ресурси поражда проблеми, които не могат да се решават с традиционните инструменти на местното управление и самоуправление. Формирането на бюджета, привличането на ресурси за изграждането на инфраструктурата и комуникациите, организацията на социалната система на образованието и здравеопазването в столицата и големите градове изискват администриране и планиране, което държи сметка за мащабите на предмета, както и за отговорността да се поддържа цялостта и стабилността на урбанистичната система. Според изводите на Конференцията за местното управление в Йоханесбург, организирана от ООН /август-септември 2002 г./, необходимо е специално регулиране на местното управление и самоуправление и изработване на стратегии за решаване на проблемите на столиците и големите градове - разпределяне на ресурсите, мащаби на финансовите интереси и икономически проекти, политическа стабилност, демографско и архитектурно планиране, инфраструктура и комуникации, екологични кризи, културна толерантност, за да се осигури стабилно развитие (sustainable development) на съвременния глобален свят.
7. Насоките на спецификата на столицата се представят в следните рубрики:
- разпределяне на ресурсите;
- мащаби на икономическите интереси;
- демографско и архитектурно планиране;
- инфраструктура и комуникации;
- екологични проблеми и планиране;
- медии и прозрачност.
- Дата и час: 30 Ное 2024, 17:57 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Последното безумие на Любен Дилов
|
|
11 мнения
• Страница 1 от 1
Re: Последното безумие на Любен Дилов
В този му вид си мисля, че няма да има полза и е много популистки , демагогски-нали снощи при Слави каза, че уж идеята на този законопроект била реално да се носи отговорността от погрешно взети решения, а как ще стане ако се приеме в този вид не е ясно-в него на 1-о четене ми се струва, че има много "вратички".
Чл.26 напр. е просто смешен-кметът бил длъжен да декларира "конфликт на интереси"и решението по повода се взимало от комисия от трима души, ръководена от ресорния зам. кмет-егати смешката и политическото безочие!
То щото кмета и ресорния зам. кмет са "врагове"(?!) та затова и може да се надяваме на "обективно" решение по случая от страна на въпросната комисия - то бива, бива безочие ама чак пък толкова.
Чл.26 напр. е просто смешен-кметът бил длъжен да декларира "конфликт на интереси"и решението по повода се взимало от комисия от трима души, ръководена от ресорния зам. кмет-егати смешката и политическото безочие!
То щото кмета и ресорния зам. кмет са "врагове"(?!) та затова и може да се надяваме на "обективно" решение по случая от страна на въпросната комисия - то бива, бива безочие ама чак пък толкова.
- 12345
Re: Последното безумие на Любен Дилов
Всъщност наистина никъде не виждам коментар на проекта. Темата е "Последното безумие на Любен Дилов", но така и не стана ясно защо си на това мнение Swisall. Само не ни казвай, че като юристи сами трябва да открием слабостите на проекта. То това си е така, ама е любопитно да разберем и твоето мнение:-) Мотивирай сеееееееееееееееееееееееееееее!
- Gero
Re: Последното безумие на Любен Дилов
Интересно!!!!!
За съжаление нямам време да го прегледам обстойно, но ако наистина ръководител на този "екип" е посоченото лице, с заемащо такива обществени постове, то ...... с една дума ЖАЛКО.
От пръв поглед се вижда, че "екипа" е скаран със законодателните техники и е подминал ЗНА, като бърз влак, малка гара. Освен добрата идея изложена в мотивите, не открих нищо качествено.
След като го прегледам ще изложа (ако предстявлява интерес за някого) и конкретни забележки.
За съжаление нямам време да го прегледам обстойно, но ако наистина ръководител на този "екип" е посоченото лице, с заемащо такива обществени постове, то ...... с една дума ЖАЛКО.
От пръв поглед се вижда, че "екипа" е скаран със законодателните техники и е подминал ЗНА, като бърз влак, малка гара. Освен добрата идея изложена в мотивите, не открих нищо качествено.
След като го прегледам ще изложа (ако предстявлява интерес за някого) и конкретни забележки.
- snakemoon
Re: Последното безумие на Любен Дилов
Абе колега, закона не е съвършен, ама кой закон напоследък е съвършен и изпипан. те в народното събрание още ще го до урезелят така че не е лош. Нека има закон за столицата пък била тя и тази грозна София
- veselin_stz
Re: Последното безумие на Любен Дилов
Идеата изобщо не е безумна да се обсъжда предварително законопроект ; напротив. Така се правеше ако си спомняте и със СКодекс. Т.е. със закони,които ще касаят много хора е хубаво според мен да бъдат обсъждани по-широко в обществото. Защото пътят на един законопроект/ по принцип/ е следният:
1. На някой му светва лампата ,че трябва закон за нещо си.
2.Дава разпореждане на заместника си да се изготви законопроект.
3.Заместника вика юристконсулта/ който знае 2-3 езика и е завършил обикновенно преди 1-2- години някъде право / и му нарежда.
4.Юристконсулта преписва оттук-оттам и скалъпва нещо / и се измъква/
5.Дава се за подписи по министерствата ,където да бъде прочетено творението е равно на = 0, 05%
6.Вкарва се в Народното събрание
7.Гласува се от манекени, журналисти , музиканти, писатели ,инжинери и доктори
8.Прилага се от юристи
1. На някой му светва лампата ,че трябва закон за нещо си.
2.Дава разпореждане на заместника си да се изготви законопроект.
3.Заместника вика юристконсулта/ който знае 2-3 езика и е завършил обикновенно преди 1-2- години някъде право / и му нарежда.
4.Юристконсулта преписва оттук-оттам и скалъпва нещо / и се измъква/
5.Дава се за подписи по министерствата ,където да бъде прочетено творението е равно на = 0, 05%
6.Вкарва се в Народното събрание
7.Гласува се от манекени, журналисти , музиканти, писатели ,инжинери и доктори
8.Прилага се от юристи
- младежа
Re: Последното безумие на Любен Дилов
Абе,............този Любен Дилов и той като Софиянски/две/ , а той цели три щерки храни.....не го закачайте човека
- траян
Re: Последното безумие на Любен Дилов
"Принципа "обслужване на едно гише"" в България - абсурд.
- aledar
- Нов потребител
- Мнения: 4
- Регистриран на: 12 Авг 2003, 16:18
11 мнения
• Страница 1 от 1
Назад към Обсъждане на законопроекти
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 14 госта