Въпреки че не е законопроект, а действащ закон, Ви моля да ми разтълкувате тази част от Кодекса за социално осигуряване! Не съм юрист. Интересува ме доколко Комисията за финансов надзор е всесилна в решенията си по отношение на пенсионноосигурителните дружества. Т.е. прекалени ли са нейните правомощия и могат ли дружествата да обжалват нейни решения и при какви условия? Явно че тук трябва да се прави връзка и с други нормативни актове, но аз не мога да се оправя - не знам как да ги тълкувам, но крайната ми цел е да си изградя оценка на разбираем език - например: "Комисията е почти всесилна в решенията си спрямо дружествата (правилни или не)" или напротив "Предоставени са достатъчно механизми дружествата да противостоят на неправилни според тях решения на Комисията".
Интересува ме Вие като юристи как оценявате нещата.
Благодаря Ви предварително!
Част трета.
ПРИНУДИТЕЛНИ АДМИНИСТРАТИВНИ МЕРКИ И АДМИНИСТРАТИВНО-НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ.
Глава тридесет и девета.
ПРИНУДИТЕЛНИ АДМИНИСТРАТИВНИ МЕРКИ.
Видове
Чл. 344. (Нов - ДВ, бр. 67 от 2003 г.) (1) За предотвратяване и преустановяване на нарушения на част втора на този кодекс и на актовете по прилагането му, за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях, както и когато се възпрепятства упражняването на контролна дейност, представят се неверни и заблуждаващи данни или са застрашени интересите на осигурените лица или на пенсионерите, заместник-председателят на комисията може да прилага следните принудителни административни мерки:
1. да дава задължителни предписания за предприемане на конкретни мерки в определен от него срок;
2. да дава задължителни предписания за необходими промени в правилниците на фондовете за допълнително социално осигуряване;
3. да забрани сключването на нови осигурителни договори за определен период;
4. да свика общото събрание на акционерите или да насрочи заседание на управителния и надзорния съвет (съвета на директорите) за вземане на решение за мерките, които трябва да бъдат предприети;
5. да задължи писмено пенсионноосигурителното дружество да увеличи капитала си в определен срок;
6. да забрани временно изплащането на дивиденти;
7. да забрани временно на акционер да упражнява правото си на глас, ако са нарушени изискванията на чл. 121ж, ал. 1 и 2;
8. да нареди писмено на акционер да прехвърли притежаваните от него акции в определен срок, ако са нарушени изискванията на чл. 121ж, ал. 1 и 2;
9. да задължи дружеството за допълнително социално осигуряване да прекрати договорните си отношения с банка-попечител, с инвестиционен посредник или с осигурителен посредник, ако те не отговарят на предвидените в кодекса изисквания;
10. да спре изпълнението на решение или нареждане на управителните органи на дружеството за допълнително социално осигуряване, което се отнася до дейността по допълнително социално осигуряване, ако с него се нарушават изискванията на нормативните актове по допълнително социално осигуряване;
11. да спре използването и разпространението на документи, които не са утвърдени по съответния ред;
12. да спре разпространението на реклами и информационни материали, както и провеждането на лотарии, ако те не отговарят на изискванията на чл. 123и;
13. да назначи външен одитор за сметка на дружеството за допълнително социално осигуряване;
14. да отнеме разрешение за управление на фонд за допълнително социално осигуряване;
15. (нова - ДВ, бр. 56 от 2006 г., в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) да забрани или ограничи дейност на пенсионноосигурителното дружество;
16. (нова - ДВ, бр. 56 от 2006 г., в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) да забрани на пенсионноосигурителното дружество да приема и управлява средства по съответна професионална схема;
17. (нова - ДВ, бр. 56 от 2006 г., в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) да забрани или ограничи дейността на пенсионноосигурителното дружество в чужбина.
(2) Комисията по предложение на заместник-председателя на комисията може да прилага следните принудителни административни мерки:
1. да назначи квестор в случаите, предвидени в този кодекс;
2. да разпореди писмено освобождаването на едно или повече лица, оправомощени да управляват и представляват дружество за допълнително социално осигуряване;
3. да отнеме лицензия за допълнително социално осигуряване.
(3) Комисията може да информира обществеността за приложени мерки по ал. 1 и 2 или за дейност, която застрашава интересите на осигурените лица или на пенсионерите.
(4) Мерките по ал. 1 и 2 се прилагат спрямо контролираните лица, техните служители, лица, които изпълняват ръководни функции в дружеството за допълнително социално осигуряване, или лица, упълномощени да сключват осигурителни договори и да приемат заявления за осигуряване, както и лица, притежаващи десет и над десет на сто от капитала на дружеството.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 59 от 2006 г., в сила от деня на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) При системни нарушения на този кодекс и на актовете по прилагането му от банка-попечител, комисията може да предложи на Българската народна банка прилагането на мерки по чл. 103, ал. 2 от Закона за кредитните институции.
(6) (Изм. - ДВ, бр. 30 от 2006 г., в сила от 12.07.2006 г.) При прилагането на принудителни административни мерки по ал. 1 и 2 не се прилагат разпоредбите на Административнопроцесуалния кодекс относно обясненията и възраженията на заинтересованите лица.
Производство
Чл. 345. (Нов - ДВ, бр. 67 от 2003 г.) (1) Принудителните административни мерки по чл. 344, ал. 1 се прилагат с писмена мотивирана заповед на заместник-председателя на комисията, която се съобщава на заинтересованото лице в седемдневен срок от постановяването му.
(2) Принудителните административни мерки по чл. 344, ал. 2 се прилагат с писмено мотивирано решение на комисията, което се съобщава на заинтересованото лице в седемдневен срок от постановяването му.
Обжалване
Чл. 346. (Нов - ДВ, бр. 67 от 2003 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 30 от 2006 г., в сила от 12.07.2006 г.) Заповедта по чл. 345, ал. 1 може да се обжалва само по административен ред пред комисията по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(2) Решението по чл. 345, ал. 2 подлежи на незабавно изпълнение и не може да се обжалва по съдебен ред.
- Дата и час: 27 Ное 2024, 09:27 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Моля разтълкувайте ми това (КСО)!
|
|
4 мнения
• Страница 1 от 1
По принцип сте прав! Комисията за финансов надзов /КФН/ е почти всесилна! Съгласно чл.346, ал.1 КСО Заповедта на заместник-директора на КФН по чл.345, ал.1 КСО подлежи на обжалване само по административен ред, като това се извършва по реда на АПК и пред КФН като колективен орган. Що се отнася до Решението на КФН като колективен орган по чл.345, ал.2 КСО, то съгласно чл.346, ал.2 КСО не подлежи на обжалване. На практика КФН се оказва всесилана. Нещо повече Законодателят повелява в чл.346,ал.2 КСО незабавно изпълнение на решението, което не подлежи на обжалване по съдебен ред. Дотук нещата не изглеждат обнадеждаващо!
Но....!!!
Прав сте! В случая трябва да се съобразим и с други нормативни актове, а именно специалния Закон за КФН. По този проблем струва ми се дори проф. В.Мръчков е пропуснал да актуализира последното издание на учебника си и е отразил последните изменения в ЗКФН само на стр.352 при разглеждането на режима за даване и отнемане на лицензия за извършване на дейност по допълнително пенсионно осигуряване, а е пропуснал да стори това на стр.478 при разглеждането на принудителните административни мерки /ПАМ/. Но ако приемем, че когато е съставяна последната редакция на учебника все още не е било ясно дали България ще стане член на ЕС, може би е имал основание.
Та по същество... даването и отнемането на лицензия по стария ред /да се разбира до 31.12.2006г./ ставаше чрез индивидуални административни актове на КФН, като те не подлежаха на обжалване по съдебен ред. С изменението на чл.13, ал.3 ЗКФН (обн., ДВ. бр.103 от 2005г.) законодателят "коренно промени становището си и предвиди съдебно обжалване на тези актове на КФН пред Върховния административен съд". Изменението на цитираната разпоредба влиза в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към ЕС, т.е. 01.01.2007г. Да Ви е честито!
И според предишната редакция на цитираната разпоредба чл.13, ал.3 от ЗКФН съществуваше възможност за обжалване на индивидуални административни актове на КФН по съдебен ред, но имаше и изрично изброени изключения. А след 01.01.2007г. всички индивидуални административни актове на Комисията подлежат на обжалване пред ВАС, НО обжалването не спира тяхното изпълнение. Това е по отношение на Решенията на КФН като колективен орган. Що се отнася до Заповедите на Зам.директора (зам.председателя) на КФН, ръководещ управление "Осигурителен надзор" и прилагащ съгласно чл.17, ал.1, т.12 ЗКФН предвидените в КСО принудителни административни мерки, ... те също вече могат да се обжалват по съдебен ред съгласно чл.17, ал.4 от ЗКФН, но обжалването и тук не спира изпълнението ( вж. чл.17, ал.5 ЗКФН)!
Следователно КФН вече не е всесилна. Мотивите за тази законодателна промяна са били съобразяване на нашето законодателство с европейското! Е ... мисля, че отговора ми би трябвало да Ви удовлетворява!!! Потърсете адвокат и обжалвайте!!! Ето една полза от влизането в ЕС!!!
[/u]
Но....!!!
Прав сте! В случая трябва да се съобразим и с други нормативни актове, а именно специалния Закон за КФН. По този проблем струва ми се дори проф. В.Мръчков е пропуснал да актуализира последното издание на учебника си и е отразил последните изменения в ЗКФН само на стр.352 при разглеждането на режима за даване и отнемане на лицензия за извършване на дейност по допълнително пенсионно осигуряване, а е пропуснал да стори това на стр.478 при разглеждането на принудителните административни мерки /ПАМ/. Но ако приемем, че когато е съставяна последната редакция на учебника все още не е било ясно дали България ще стане член на ЕС, може би е имал основание.
Та по същество... даването и отнемането на лицензия по стария ред /да се разбира до 31.12.2006г./ ставаше чрез индивидуални административни актове на КФН, като те не подлежаха на обжалване по съдебен ред. С изменението на чл.13, ал.3 ЗКФН (обн., ДВ. бр.103 от 2005г.) законодателят "коренно промени становището си и предвиди съдебно обжалване на тези актове на КФН пред Върховния административен съд". Изменението на цитираната разпоредба влиза в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към ЕС, т.е. 01.01.2007г. Да Ви е честито!
И според предишната редакция на цитираната разпоредба чл.13, ал.3 от ЗКФН съществуваше възможност за обжалване на индивидуални административни актове на КФН по съдебен ред, но имаше и изрично изброени изключения. А след 01.01.2007г. всички индивидуални административни актове на Комисията подлежат на обжалване пред ВАС, НО обжалването не спира тяхното изпълнение. Това е по отношение на Решенията на КФН като колективен орган. Що се отнася до Заповедите на Зам.директора (зам.председателя) на КФН, ръководещ управление "Осигурителен надзор" и прилагащ съгласно чл.17, ал.1, т.12 ЗКФН предвидените в КСО принудителни административни мерки, ... те също вече могат да се обжалват по съдебен ред съгласно чл.17, ал.4 от ЗКФН, но обжалването и тук не спира изпълнението ( вж. чл.17, ал.5 ЗКФН)!
Следователно КФН вече не е всесилна. Мотивите за тази законодателна промяна са били съобразяване на нашето законодателство с европейското! Е ... мисля, че отговора ми би трябвало да Ви удовлетворява!!! Потърсете адвокат и обжалвайте!!! Ето една полза от влизането в ЕС!!!
[/u]
- Pablo
- Нов потребител
- Мнения: 5
- Регистриран на: 27 Окт 2006, 00:16
4 мнения
• Страница 1 от 1
Назад към Обсъждане на законопроекти
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 12 госта