здравейте на всички
благодаря предварително за времето и вниманието което ще отделите по проблема.направих консултации при двама адвокати но тъй като мненията са разнопосочни си позволявам да потърся помощ във форума.притежавам имот в новопостроена сграда.в момента се опитват да ни наложат охрана на сградата от фирма близка до инвеститора-строител на сградата.разпределят ни разходите за охрана съобразно дяловете от общите части на сградата.двама собственици се противопоставихме на решението на общото събрание на ЕС.косултираха ни че щом има решение на общото събрание не можем да отказваме плащането и ще ни съберат парите принудително.другото мнение е че разхода за скъпа охрана не представлява "необходим разход" по смисъла на ПУРНЕС и не могат да ни задължат да плащаме.благодаря отново предварително.
- Дата и час: 19 Дек 2024, 06:04 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
етажна собственост - разходи за охрана
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
2 мнения
• Страница 1 от 1
РЕШЕНИЕ № 4007 ОТ 4 АПРИЛ 2008 Г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 9544 ОТ 2007 Г.
Обн. ДВ. бр.66 от 25 Юли 2008г.
ОТМЕНЯ ЧЛ. 8, АЛ. 3 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО, РЕДА И НАДЗОРА В ЕТАЖНАТА СОБСТВЕНОСТ (ПУРНЕС) В ЧАСТТА МУ "ОСВЕН АКО ВСИЧКИ СОБСТВЕНИЦИ И НАЕМАТЕЛИ СЕ СЪГЛАСЯТ ДА СЕ ПЛАЩА" ПОРАДИ ПРОТИВОРЕЧИЕТО ИМ С РАЗПОРЕДБАТА НА ЧЛ. 44 ОТ ЗАКОНА ЗА СОБСТВЕНОСТТА.
Чл. 8, ал. 3 от Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост
Върховният административен съд в състав: председател: Марина Михайлова, и членове: Таня Радкова, Виолета Главинова, с участието на секретар-протоколиста Мадлен Дукова разгледа административно дело № 9544 по описа за 2007 г. на Върховния административен съд, пето отделение, докладвано от съдията Виолета Главинова.
Съдебното производство е по реда на чл. 186 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на Стефан Кръстев Джипунов от София за отмяна на разпоредбата на чл. 8, ал. 3 от Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост (ПУРНЕС), приет с ПМС № 1486 от 1951 г., според която извършването на разходите, които са полезни, но не са необходими, се решават от общото събрание с мнозинство 3/4 от присъстващите на събранието, и за отмяна на разпоредбата на чл. 18 ПУРНЕС в частта му "освен ако всички собственици и наематели се съгласят да се плаща", които норми са в противоречие с разпоредбата на чл. 44 от Закона за собствеността (ЗС), съгласно която решенията се вземат с мнозинство повече от половината от присъстващите на събранието. Изложени са доводи, че с атакуваните разпоредби се цели налагане на волята на мнозинството над това на малцинството, както и че се иска постигане на резултати, които не са заложени в правомощията на общото събрание, с молба да бъдат отменени разпоредбите на ПУРНЕС като незаконосъобразни.
Министерският съвет чрез юрисконсулт Милошева оспорва жалбата с доводи за предстоящо приемане на закон, уреждащ отношенията в етажната собственост.
Представителят на Върховната административна прокуратура дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата.
Върховният административен съд в настоящия състав, като прецени изложените в жалбата доводи, приема за установено следното:
Върховният административен съд съгласно чл. 132, ал. 2, т. 1 АПК е компетентен да разглежда оспорванията срещу подзаконови нормативни актове, освен тези на общинските съвети. Правилникът за управлението, реда и надзора в етажната собственост е одобрен от Министерския съвет с Постановление № 1486 от 1951 г., многократно изменян, по делегация на чл. 49 от Закона за собствеността и има нормативен характер, поради което подлежи на съдебен контрол по реда на чл. 185 и сл. АПК. Законосъобразността на обжалваните разпоредби следва да бъде преценена в зависимост от съответствието на същите с разпоредбата на чл. 44 от Закона за собствеността (ЗС).
Основен правен източник, който към настоящия момент регулира отношенията на етажната собственост, е Законът за собствеността (ЗС). С чл. 37 - 49 той урежда главните отношения, свързани с възникването, определянето на общите части, управлението им и отношенията на собственици и обитатели по повод ползването, поддържането и възстановяването на общите части, правните последици от неизпълнението на задълженията и делегация на Министерския съвет да уреди подробностите. Това последният прави с приемане на Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост (ПУРНЕС).
За регулиране на личните интереси на отделните собственици и други обитатели, както и интересите на целия колектив, е установена нормативно организация на управлението в етажната собственост. Това е направено с чл. 42 - 44 и чл. 47 ЗС и чл. 4 - 15 ПУРНЕС. Съществени елементи на тази организация са общото събрание на етажната собственост и из-браният от него управител или управителен съвет. Основен принцип в нея е самоуправлението, като ЗС и ПУРНЕС уреждат само основни въпроси, свързани с взаимоотношенията в етажната собственост, като останалите са предоставени за уреждане вътре в самия колектив чрез общо събрание (ОС). Разпоредбата на чл. 42 ЗС установява общото събрание като задължителна форма за вземане на решение в етажната собственост. Съгласно чл. 42 ЗС общото събрание на етажната собственост взема решение, ако в заседанието участват, лично или чрез представители, три четвърти от собствениците, а ако при първото свикване не се явят нужното число лица, събранието се отлага за един час по-късно и се счита законно, колкото и лица да се явят. Правомощията на общото събрание са очертани компактно в разпоредбата на чл. 42 ЗС и по-детайлно в ПУРНЕС - чл. 4 и 11, и се отнасят до задължението да решава въпросите за възстановяването и за поддържането на общите части на сградата, както и да разрешава спорове относно използването им и въобще относно вътрешния ред в етажната собственост. Кворумът и мнозинството при вземане на решения от общото събрание са регламентирани с разпоредбите на чл. 43 и 44 ЗС. Те са възпроизведени и в ПУРНЕС - чл. 4, ал. 2 и 3. Акцентът в правомощията на общото събрание като управляващ етажната собственост орган пада върху решенията му, свързани с поддържане, възстановяване и подобрение на общите части, което се установява от анализа на разпоредбата на чл. 4 ПУРНЕС. Посоченото правомощие е свързано с извършването на разходи по използване на отделните помещения и по текущото използване на общите части, вкл. разпределението и реда за събиране на задълженията в ЕС. Според възприетата в ЗС (чл. 41) и ПУРНЕС (чл. 8, ал. 2 и 3) класификация на разходите в етажната собственост те биват два вида: необходими разходи за поддържането или възстановяването на общите части в ЕС и полезни разноски, за извършването на които е необходимо нарочно решение на ОС. Докато необходимите разходи според определението, дадено в § 1 от допълнителните разпоредби на ПУРНЕС, са разходите, които са неотложни във връзка с осигуряване на техническата изправност на сградата и на съоръженията и инсталациите в нея с оглед запазване на здравето и безопасността на обитателите й, то полезните разноски са такива за подобрения в общите части на сградата, които като краен резултат водят до увеличаване на стойността на сградата и се разпределят също между собствениците на апартаменти и други самостоятелни нежилищни помещения, както и при необходимите разноски. Съпоставянето на двата вида разходи очертава разликата между тях, произтичаща от условието за извършването им. Необходимите разходи са задължителни с оглед запазване и съхранение на жилищния фонд, докато полезните разноски са предоставени на избора и преценката на етажните собственици. Вероятно съображения в този смисъл мотивират законодателя да предвиди квалифицирано мнозинство - 3/4 от присъстващите на общото събрание, да вземе решение за извършването и понасянето от собствениците на полезни разноски съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 3 ПУРНЕС, както и ръководен от идеята за самоуправление на етажната собственост. Независимо от мотивацията на законодателя той не може да установява разпоредби в подзаконовия нормативен акт, които противоречат на Закона за собствеността. След като процедурата по вземане на решения от общото събрание на етажните собственици в ЗС, така както е предвидена в чл. 43 и 44 от закона, не прави разграничение на вида и характера на решенията по управление на общите части и надзор за изпълнение на задълженията на обитателите, определяйки кворума и мнозинството, това не може да бъде сторено с подзаконовия нормативен акт. Императивните норми в ЗС, регламентиращи етажната собственост и свързаните по повод на нея правоотношения, не могат да бъдат дерогирани с норми от по-ниска степен, каквато е в случая нормата на чл. 8, ал. 3 ПУРНЕС.
На следващо място, в противоречие с разпоредбите на чл. 43 и 44 ЗС е и разрешението, дадено в чл. 18 ПУРНЕС за длъжностите управител или член, или председател на управителен съвет, както и всички други длъжности, учредени по решението на общото събрание, които по принцип са безплатни, освен ако единодушно собствениците и наемателите се съгласят да се плаща. Както бе посочено по-горе, изискването за кворум се съдържа в чл. 44 ЗС, поради което единодушието не може да измести това императивно правило, предвид характера на правната норма, закрепила го, и независимо от въпросите, по които общото събрание взема решение. По изложените съображения настоящият състав на ВАС намира, че оспорените разпоредби на ПУРНЕС, които установяват мнозинство, различно от закрепеното в чл. 44 ЗС, са противоречащи на закона, поради което следва да бъдат отменени с настоящото решение.
Водим от горното, Върховният административен съд, пето отделение,
РЕШИ:
Отменя чл. 8, ал. 3 от Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост (ПУРНЕС) и чл. 18 от същия правилник в частта му "освен ако всички собственици и наематели се съгласят да се плаща" поради противоречието им с разпоредбата на чл. 44 от Закона за собствеността.
Решението подлежи на обжалване пред петчленен състав на Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.
С Решение № 8739 от 15.VII.2008 г. по адм. д. № 6110 от 2008 г. петчленен състав на ВАС - II колегия, отменя решение № 4007 от 4.IV.2008 г. по адм.д. № 9544/2007 на Върховния административен съд, пето отделение, в частта, с която е отменен чл. 18 от Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост (ПУРНЕС) в частта му "освен ако всички собственици и наематели се съгласят да се плаща", поради противоречие с разпоредбата на чл. 44 от Закона за собствеността и вместо това постановява: отхвърля жалбата на Стефан Кръстев Джипунов от София срещу чл. 18 от Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост (ПУРНЕС).
Оставя в сила решението в останалата му част.
Обн. ДВ. бр.66 от 25 Юли 2008г.
ОТМЕНЯ ЧЛ. 8, АЛ. 3 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА УПРАВЛЕНИЕТО, РЕДА И НАДЗОРА В ЕТАЖНАТА СОБСТВЕНОСТ (ПУРНЕС) В ЧАСТТА МУ "ОСВЕН АКО ВСИЧКИ СОБСТВЕНИЦИ И НАЕМАТЕЛИ СЕ СЪГЛАСЯТ ДА СЕ ПЛАЩА" ПОРАДИ ПРОТИВОРЕЧИЕТО ИМ С РАЗПОРЕДБАТА НА ЧЛ. 44 ОТ ЗАКОНА ЗА СОБСТВЕНОСТТА.
Чл. 8, ал. 3 от Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост
Върховният административен съд в състав: председател: Марина Михайлова, и членове: Таня Радкова, Виолета Главинова, с участието на секретар-протоколиста Мадлен Дукова разгледа административно дело № 9544 по описа за 2007 г. на Върховния административен съд, пето отделение, докладвано от съдията Виолета Главинова.
Съдебното производство е по реда на чл. 186 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на Стефан Кръстев Джипунов от София за отмяна на разпоредбата на чл. 8, ал. 3 от Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост (ПУРНЕС), приет с ПМС № 1486 от 1951 г., според която извършването на разходите, които са полезни, но не са необходими, се решават от общото събрание с мнозинство 3/4 от присъстващите на събранието, и за отмяна на разпоредбата на чл. 18 ПУРНЕС в частта му "освен ако всички собственици и наематели се съгласят да се плаща", които норми са в противоречие с разпоредбата на чл. 44 от Закона за собствеността (ЗС), съгласно която решенията се вземат с мнозинство повече от половината от присъстващите на събранието. Изложени са доводи, че с атакуваните разпоредби се цели налагане на волята на мнозинството над това на малцинството, както и че се иска постигане на резултати, които не са заложени в правомощията на общото събрание, с молба да бъдат отменени разпоредбите на ПУРНЕС като незаконосъобразни.
Министерският съвет чрез юрисконсулт Милошева оспорва жалбата с доводи за предстоящо приемане на закон, уреждащ отношенията в етажната собственост.
Представителят на Върховната административна прокуратура дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата.
Върховният административен съд в настоящия състав, като прецени изложените в жалбата доводи, приема за установено следното:
Върховният административен съд съгласно чл. 132, ал. 2, т. 1 АПК е компетентен да разглежда оспорванията срещу подзаконови нормативни актове, освен тези на общинските съвети. Правилникът за управлението, реда и надзора в етажната собственост е одобрен от Министерския съвет с Постановление № 1486 от 1951 г., многократно изменян, по делегация на чл. 49 от Закона за собствеността и има нормативен характер, поради което подлежи на съдебен контрол по реда на чл. 185 и сл. АПК. Законосъобразността на обжалваните разпоредби следва да бъде преценена в зависимост от съответствието на същите с разпоредбата на чл. 44 от Закона за собствеността (ЗС).
Основен правен източник, който към настоящия момент регулира отношенията на етажната собственост, е Законът за собствеността (ЗС). С чл. 37 - 49 той урежда главните отношения, свързани с възникването, определянето на общите части, управлението им и отношенията на собственици и обитатели по повод ползването, поддържането и възстановяването на общите части, правните последици от неизпълнението на задълженията и делегация на Министерския съвет да уреди подробностите. Това последният прави с приемане на Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост (ПУРНЕС).
За регулиране на личните интереси на отделните собственици и други обитатели, както и интересите на целия колектив, е установена нормативно организация на управлението в етажната собственост. Това е направено с чл. 42 - 44 и чл. 47 ЗС и чл. 4 - 15 ПУРНЕС. Съществени елементи на тази организация са общото събрание на етажната собственост и из-браният от него управител или управителен съвет. Основен принцип в нея е самоуправлението, като ЗС и ПУРНЕС уреждат само основни въпроси, свързани с взаимоотношенията в етажната собственост, като останалите са предоставени за уреждане вътре в самия колектив чрез общо събрание (ОС). Разпоредбата на чл. 42 ЗС установява общото събрание като задължителна форма за вземане на решение в етажната собственост. Съгласно чл. 42 ЗС общото събрание на етажната собственост взема решение, ако в заседанието участват, лично или чрез представители, три четвърти от собствениците, а ако при първото свикване не се явят нужното число лица, събранието се отлага за един час по-късно и се счита законно, колкото и лица да се явят. Правомощията на общото събрание са очертани компактно в разпоредбата на чл. 42 ЗС и по-детайлно в ПУРНЕС - чл. 4 и 11, и се отнасят до задължението да решава въпросите за възстановяването и за поддържането на общите части на сградата, както и да разрешава спорове относно използването им и въобще относно вътрешния ред в етажната собственост. Кворумът и мнозинството при вземане на решения от общото събрание са регламентирани с разпоредбите на чл. 43 и 44 ЗС. Те са възпроизведени и в ПУРНЕС - чл. 4, ал. 2 и 3. Акцентът в правомощията на общото събрание като управляващ етажната собственост орган пада върху решенията му, свързани с поддържане, възстановяване и подобрение на общите части, което се установява от анализа на разпоредбата на чл. 4 ПУРНЕС. Посоченото правомощие е свързано с извършването на разходи по използване на отделните помещения и по текущото използване на общите части, вкл. разпределението и реда за събиране на задълженията в ЕС. Според възприетата в ЗС (чл. 41) и ПУРНЕС (чл. 8, ал. 2 и 3) класификация на разходите в етажната собственост те биват два вида: необходими разходи за поддържането или възстановяването на общите части в ЕС и полезни разноски, за извършването на които е необходимо нарочно решение на ОС. Докато необходимите разходи според определението, дадено в § 1 от допълнителните разпоредби на ПУРНЕС, са разходите, които са неотложни във връзка с осигуряване на техническата изправност на сградата и на съоръженията и инсталациите в нея с оглед запазване на здравето и безопасността на обитателите й, то полезните разноски са такива за подобрения в общите части на сградата, които като краен резултат водят до увеличаване на стойността на сградата и се разпределят също между собствениците на апартаменти и други самостоятелни нежилищни помещения, както и при необходимите разноски. Съпоставянето на двата вида разходи очертава разликата между тях, произтичаща от условието за извършването им. Необходимите разходи са задължителни с оглед запазване и съхранение на жилищния фонд, докато полезните разноски са предоставени на избора и преценката на етажните собственици. Вероятно съображения в този смисъл мотивират законодателя да предвиди квалифицирано мнозинство - 3/4 от присъстващите на общото събрание, да вземе решение за извършването и понасянето от собствениците на полезни разноски съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 3 ПУРНЕС, както и ръководен от идеята за самоуправление на етажната собственост. Независимо от мотивацията на законодателя той не може да установява разпоредби в подзаконовия нормативен акт, които противоречат на Закона за собствеността. След като процедурата по вземане на решения от общото събрание на етажните собственици в ЗС, така както е предвидена в чл. 43 и 44 от закона, не прави разграничение на вида и характера на решенията по управление на общите части и надзор за изпълнение на задълженията на обитателите, определяйки кворума и мнозинството, това не може да бъде сторено с подзаконовия нормативен акт. Императивните норми в ЗС, регламентиращи етажната собственост и свързаните по повод на нея правоотношения, не могат да бъдат дерогирани с норми от по-ниска степен, каквато е в случая нормата на чл. 8, ал. 3 ПУРНЕС.
На следващо място, в противоречие с разпоредбите на чл. 43 и 44 ЗС е и разрешението, дадено в чл. 18 ПУРНЕС за длъжностите управител или член, или председател на управителен съвет, както и всички други длъжности, учредени по решението на общото събрание, които по принцип са безплатни, освен ако единодушно собствениците и наемателите се съгласят да се плаща. Както бе посочено по-горе, изискването за кворум се съдържа в чл. 44 ЗС, поради което единодушието не може да измести това императивно правило, предвид характера на правната норма, закрепила го, и независимо от въпросите, по които общото събрание взема решение. По изложените съображения настоящият състав на ВАС намира, че оспорените разпоредби на ПУРНЕС, които установяват мнозинство, различно от закрепеното в чл. 44 ЗС, са противоречащи на закона, поради което следва да бъдат отменени с настоящото решение.
Водим от горното, Върховният административен съд, пето отделение,
РЕШИ:
Отменя чл. 8, ал. 3 от Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост (ПУРНЕС) и чл. 18 от същия правилник в частта му "освен ако всички собственици и наематели се съгласят да се плаща" поради противоречието им с разпоредбата на чл. 44 от Закона за собствеността.
Решението подлежи на обжалване пред петчленен състав на Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.
С Решение № 8739 от 15.VII.2008 г. по адм. д. № 6110 от 2008 г. петчленен състав на ВАС - II колегия, отменя решение № 4007 от 4.IV.2008 г. по адм.д. № 9544/2007 на Върховния административен съд, пето отделение, в частта, с която е отменен чл. 18 от Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост (ПУРНЕС) в частта му "освен ако всички собственици и наематели се съгласят да се плаща", поради противоречие с разпоредбата на чл. 44 от Закона за собствеността и вместо това постановява: отхвърля жалбата на Стефан Кръстев Джипунов от София срещу чл. 18 от Правилника за управлението, реда и надзора в етажната собственост (ПУРНЕС).
Оставя в сила решението в останалата му част.
- vanina65
- Потребител
- Мнения: 169
- Регистриран на: 21 Сеп 2006, 13:20
2 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 37 госта