ЗАНН е противоконституционен закон?!
Публикувано на: 24 Май 2004, 12:14
Регистрирана с Вх.№ 335/21.05.2004 г при Районен Съд в Свищов
ЧРЕЗ
РАЙОНЕН СЪД – по НАХД №233/03г.
ГР. СВИЩОВ
ДО
ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ ОКРЪЖЕН СЪД
Препис: ХИГИЕННО-ЕПИДЕМИОЛОГИЧНА ИНСПЕКЦИЯ
ГР. ВЕЛИКО ТЪРНОВО
ул. “Никола Габровски” № 23.
КАСАЦИОННА Ж А Л Б А
от фирма “Митев-ИММ” Милко Митев, с президент Милко Мариянов Митев,
ул.”Янтра “ № 27, с.Ореш-5280, ЕГН 5207221400, GSM 0889/665761
E-mail: milkony@gbg.bg
Уважаеми Дами и господа СЪДИИ,
По моя Жалба срещу наказателно постановление № 276-ДСК 1/14.07.2003 г бе образувано НАХД №233/03 г. Последното протече по реда на чл. 84 от ЗАНН в четири заседания на Свищовския Районен съд. Последното заседание беше на 13.04.2004 г., в което се обяви, че съдът е счел делото за изясненено с обещание да се произнесе в срок.
Съобщението, че диспозитива и мотивите за изготвени ми бе връчено на 10 май 2004 г., а при поискване ми бе предоставен препис от Решение № 105 от 27.04.2004 г. на Свищовския Районен съд.
В законния срок обжалвам пред Вас на основание чл. 84 от ЗАНН, като намирам безналичност от правила за касационно обжалване пред Окръжен Съд, освен едно субсидиарно прилагане на НПК. В този именно смисъл и на основание чл.313, ал.1 от НПК замолвам служебно да проверите изцяло правилността на административно наказателното-производство в едно с наложеното наказание, сиреч присъдата ми. Ноторно известно е, че начиная от 28 ноември 1969 г., когато се публикува ЗАНН, присъдата получи наименованието административно наказание – Виж.§ 1 от ЗАНН.
Същевременно Ви съобщавам, че съм доволен само от диспозитива, втората част, с който се отмени наложената глоба от 200 лв.
Намирам за основателно да изкажа едно становище пред Вас, касаещо правото на гражданите на справедлив съдебен процес.Чл.63, ал.1 от ЗАНН не предполага обжалване на процедурата по установяването на административно нарушение, нито предполага въззивно обжалване на наложеното наказание пред втора инстанция, а само производство като касация. Допуска се само касационно обжалване на решението на Районния съд. Дали този съд е бил длъжен да ревизира административното производство по установяването на презюмираното административно нарушение не явствува от нормите по нашето законодателство все още-виж.чл.59, ал. 1 от ЗАНН.Струва ми се, че този ЗАНН в тази си част противоречи на принципа за триинстанционно производство. Казано на по-простичък език, административно-командната система си битува необезпокоявана от никого, дори и след сакралната дата 10.11.1989 г.?!
А сега нека поднеса моите жалбени основания, така както за това ми дава правото чл.120, ал.2 от конституцията на РБ и Решение № 21 на Конституционния Съд за тълкуване на разпоредбата на чл. 120, ал.2 от КРБ (ДВ, бр.99 от 1995 г., даваща правото да се атакуват всички административни актове). Ето защо, имайки предвид общозадължителността на Решенията на Конституционния съд по отношение на всички – чл.14, ал. 6 от ЗКС, си разреших да Ви замоля да извършите служебната проверка на Решение №105/04 г. на Св.Р.съд. Преди да пристъпя към оспорването на актовете и действията на длъжностните лица, замолвам да приемете тук приложените писмени доказателства: 1.-ДВ, бр.90 от 1999 г.,стр.2-9 за Закон за Храните /стар, действуващ към момента на съставянето на акта за адм.нарушение/; 2.- Закон за изменение и допъление на ЗХ –ДВ, бр. 102 от 2003 г.; 3.-Молба за регистрация от 29.07.2004 г., Вх.№ 47-00-01/29.07.2004 г. при Министерството на Икономиката с резолюция на Герчева, Калева и Тодорчева.
А сега по същество.
Първо. По отношение на акта за установяване на административно нарушение.
1.- Производството по установяването на презюмираното адм.нарушение се е предхождало от друго административно производство, вътрешно за Министерството на Здравеопазването. С писмо Изх. № 91-00-100 от 29.05.2003 г.- приложено към НАХД №233/03 г.- на основание чл. 14, ал. 2 от Закон за Храните някакъв колектив от министър и Главен Директор на НВС е счел за правилно да се разпореди: “РАЗПОРЕЖДАМЕ”.
В точка 3.1. се предвижда задължение за налагане на наказание по чл. 42, ал.1 от ЗХ в минимален размер, когато не са подавани документи за регистрация в Министерството на Икономиката. В точка 3.3. се предполага задължителното налагане на максималнания размер глоба по чл. 42, ал.1 от ЗХ;
В член 42 от ЗХ са предвидени две категории обекти на проверка: по алинея първа се проверяват въобще никъде нерегистрираните производители или търговци. Това са предимно свободните търговци, които могат да се видят по всички пазари у нас. На тези пазари се продава каква ли не храна-месо, млеко, яйца, зелунчуци и др., все премет на нормиране от ЗХ. В аления втора са визирани само производители на храни, които вече са били регистрирани като юридически лица или еднолични търговци.
Извод: не се е предвиждало налагане на глоби на производители по чл. 42, ал. 2 от ЗХ!! Няма подобно искане за проверка на обектите по чл. 42, ал. 2 от това писмо.
2.- ЗАПОВЕД № 375/18.04.2003 г. на ХЕИ-В.Търново. Представена е от страната актосъставител по Протокол от 13.01.2003 г. В хода на делото е наведен довод за незаконосъобразност на тази Заповед. Понеже самата процедура по ЗАП не предвижда атакуване на административен акт пред Районен съд, а само пред Окръжен, то в хода на НАХД №233/03 г. е било практически невъзможно жалбоподателят да защити своите икономически права поради тези процесуални спънки. Защо? Защото е имал субективното право да предяви т.нар. инцидентен иск по чл. 118 от ГПК, даващ правато на страните да оспорват една правоотношение, от което зависи изхода на делото. Процесната заповед № 375/03 г., обаче, страда от някои пороци, които я свеждат до един атакуем общ административен акт пред Окръжен Съд. Самата заповед е издадана без всякаква връзка със законите у нас, а това се потвърждава от самото начало на тази заповед: ” Във връзка с кадровите промени в ХЕИ-В.Търново”. Такава постановка не може да бъде правно основание за издаване на заповед, по която се създават права на длъжностни лица да извършват “..държавен санитарен контрол.” . В тази Заповед фигурират имената на 19 лица, които не отговорят на изискванията на чл.28, ал. 2 от Закон за Храните. Цитирани са точните длъжности, които някои заемат, а и именно: началник на отдел, технолог, зав.сектор, лекар-ординатор, инспектор “ТОВК”, началник на отдел”ПЕК, биолог, началник на отдел “ДСПЕК”, инскетро “ЕП”. нека си го кажем в пряк текст: това са привилегировани лица, влезнали по висшочайшата благословия на Директора на ХЕИ, мадам П.Маринова, дала им възможността да облекчат малко домашния си бюджет за сметка на произвотителите на храни. На този фон прави силно впечатление, чл. 14, ал. 2 от ЗХ. Въз основа на този член не може да се тръгва на проверка, понеже той визира само едно уведомление, което МИ е извършило по искане на Националния Съвет за безопастност на храните. Както винаги е ставало у нас, длъжностните лица от ХЕИ бая са се призорили да тръгват по проверки и да раздават “правосъдие на място”;
Извод: в цитраната Заповед, е оторизирирана инженер МАРГАРИТА МИНКОВА технолог. Същата не отговаря на изисквинията на ЗХ. Чл. 28, ал.2 предвижда участието в административонто производство само на “държавни инспектори”. Това качество инспектор актосъставителката Маргарита Минкова е нямала. Което от своя страна означава, че нейния АУАН 267/25.06.2003 г. е незаконосъобразен. Тоест, унищожаем. ВтОС, Административно Отделение е замолен да прогласи тази унищожаемост на Заповед № 375/18.04.2003 г. на ХЕИ-В.Търново-на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 12, т.1 от ЗВАС.
3.- АКТ за УСТАНОВЯВАНЕ НА АДМИНИСТРАТИВНО НАРУШЕНИЕ №276/25.06.2003 г./ а не АУАН №267/25.06.2003 г., както е приел един съдия от Свищов/
От самия акт не се разбира, как той е приел този свой номер. Никъде по неговите реквизити по бланка на МЗ, няма предвидена графа за номер. Нещо повече: този АУАН не съставлява държавен образец, иначе би имал свой стандартен номер, както е например при бланките на МВР. Тази форма тук е някакъв хвърчащ текст на МЗ, изфабрикуван от ХЕИ-В.Търново. Това от една страна. От друга страна, съпоставяйки го с исикзванията за задължителните реквизити на АУАН – чл. 42,т.т.1-10 /казано е ТРЯБВА да съдържа/, не може да не установим отсътвието на задължителния реквизит по точка 9. Императивно е задължен актосъставителя с отразяване на имената на лицата, които са претърпени имуществени вреди от нарушението, ЕГН. Няма посочени никакви имена на пострадал. А това означава, че административната проверка е безпредметна. По точка 1 също така е въведен императив за отразяване на трите имена на актосъставителя, а при АУАН № 276/03 г. липсва подобно изпълнение на това задължение. Посочена е инж. Маргарита Минкова. Което прави АУАН нищожен акт, още повече защото е технолог, а не държавен инскпектор.
Поради тези причини ВтОС, Административно Отделение е замолен да прогласи нищожността на този АУАН № 276/25.06.2003 г.- по безсрочност, на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН във връзка с чл. 12,т.2 от ЗВАС.
Второ. По отношение на наказателното постановление № 276 –ДСК 1/ 14.07.2003 г.
Още от самото начало това НП №276 указва, че става въпрос за извършено “хигиенно нарушение”. Ужким ще се търсят администратвни нарушения, а се установяват хигиенни нарушения. Смея да твърдя, че у нас едва предстои да се приеме Закон за Хигиенните нарушения.От явно по-явно е, че административното нарушение не е идентично с хигиенното нарушение, по съществото на самото нарушение. Хигиената не се създава с правни норми, а с медицински средства. И откъде накъде да считаме, че едно нерегистриране в Министерството на Икономиката може да се третира като хигиенно нарушение, надлежно установено по АУАН и санкционирано по ЗАНН-чл. 83, ал. 1 и 2/ така пише в НП/
1.- Било установено, че предприятието на Милко Митев не било регистрирано в Министерството на Икономиката-МИ, по реда на Закон за Храните. Никъде по действуващият Закон за хранитие не е въвеждана процедура по регистриция пред МИ. по делото не бяха представени доказателства от които да е видно, че МИ е Министерство на Промишлеността. Член 12, ал.1 от действаващият към датата на съставянето на АУАН Закон за Храните е пределно ясен - регистрация се е предвижда в Министерството на Промишлеността. Това министерство по време на 39-то ОбНС бе закрито с новия акт на съставяне на Министерски Съвет през 2001 г. с министър-председател Симеон Сакскобургготски. Нямаше Решение на НС за това, че дейността на МП се поема от МИ. Новите изменения по ЗХ по ДВ, бр. 102 от 2003 г., даже отхвърлят като законосъобразно регистрирането в някакво министерство, а полагат основите на едно по-добро санитарно-хигиенно обслужване по новия чл. 12, ал.1-3 от ЗХ. НП № 276/03 г. сочи именно този чл. 12, ал.1 от ЗХ, който бил нарушен от страна на фирмата на Милко Митев. Даже изрично са цитирали този стар Ззакон за Храните в скоби - ДВ, бр. 90 от 15.10.1999 г. В този ред на мисли, ХЕИ от В.Търново е проявил една политическа пристрастеност към предишното мнозинство в народното ни Събрание. Поради което мога да твърдя, че това не е акт на една истинска загриженост за здравето на гражданите на РБ, а нещо съвсем, съвсем друго. Нищожност по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 12, т. 4 от ЗВАС, по безсрочност.
2.- Посочен е като основание за налагане на наказанието чл. 83, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН Този текст, смея да твърдя, целеше повече ония 10% , за които Кирил Маричков написа хубава песен. В този текст е въъведен норматив за неизпълнение на задължение към държавата. Чудно защо, ХЕИ искат да обвинят фирмата на Милко Митев в неизпълнеие на задължение към държавата. Че Министерството на Промишлеността или Министерството на Икономиката да не би да са държавата? Никак не е видно какво именно задължение към държавата е нарушила фирмата на Милко Митев. За Митев като граждани на РБ съществува само едно задължение към държавата- това по чл. 59, ал. 1 от конституцията на РБ, въвела като дълг защитата на Отечеството. Поставя се един такъв въпрос за изясняване. Представлява ли нерегистрирането по ЗХ неизпълнение на задължение към държавата, за което пледира НП №276/03г. в своето основание – чл.83 ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН? Явно не!! Тогава, може ли да се счита, че това НП е постигнало целта, заложена в чл. 1 от ЗХ. То категорично не съответствува на целите на ЗХ, понеже регистрирането на производителитите пред МП не е поставяно като цел по този закон. Нито пък нерегистрирането в МИ представлява предмет на целево контролиране. ВтОС е замолен да прогласи нищожността на това НП на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 12, т. 5 от ЗВАС.Драстично е нарушен чл. 12 от ЗАНН?!
3.- Както вече се каза по-горе, НП се позовава на чл. 42, ал. 2, докато искането за проверка е с налагане на задължителни санкции по чл. 42, ал. 1 от ЗХ/стар/.Това НП №276/03 г. излиза от рамките на планираната проверка “от-горе”, поради което то самото се явява превишение на права при незпазване на задължения. Това НП № 276 заобикаля ал.1 на чл. 49, понеже се основава само на алинея втора. докаго първата алинея отново и отново е потвърдила изискванията на чл. 28 от ЗХ, нарушенията да се установяват само от инспекторите по държавния контрол. А подобен инспектор, извършил проверката с това задължително качество е нямало! Имало е нещо повече - един командирован свидетел, г-н Пеню ИЛИЕВ, който в случая се явява съучастник в извършването на превишение на права. Последния даже е бил разпитан по НАХД №233/03 г. – Протокол от 05.11.2003 г., лист 2.Той по-нашему е подставено лице. Нищожност по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 12,т.3 от ЗАВС, по безсрочност.
Извод: не е спазено планираното изискване за неналагане на санкция по чл. 42, ал. 2 от ЗХ още и защото § 2 от ЗИДЗХ е даден един 6-месечен срок за пререгистрация в РХЕИ.
4.- НП № 276/03 г. страда от още един порок. Става дума за това, че напълно отсъствуват размера на обезщетението, което се дължи поради констатираното нарушение, нито на кого следва да бъде заплатено то. Тек несъмнено законодателят е въвел една императивна норма в чл. 57, ал. 1, т.т.1-10 / казано е, че наказателното постановление ТРЯБВА ДА СЪДЪРЖА/ размера на обезщетението по точка 9!! Липсата на обезщетяване по НП идва да докаже, че няма пострадал, няма икономически вреди нанесени никому. И само поради това, НП се явява безпредметно. Липсата на този задължителен реквизит ни дава основанието да поискаме от ВтОС, Административно Отделение да прогласи нищожността на НП № 276/03 г на ХЕИ-В.Търново-по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 12, т. 4 от ЗВАС, по безсрочност.
Трето. По отношение на поведението на ответната страна и доказателствения материал по НАХД №233/03 г.
1.- ФАКТИЧЕСКОТО ПОЛОЖЕНИЕ. Доказно е пред Св.Р.С., че фирмата на Милко Митев, в деня на извършената проверка на 25 юни 2003 г. не е фунционирала чрез своето предприятие “Мандра” в с.Ореш. Тези данни се пътвърждават от актосъставителката, разпитана по делото - Протокол от 05.11.2003 г. Тя казва :”По техни данни, е спрял да зарежда “Свилоза” и е останал само на магазини да зарежда”. Подобни данни, обаче, не бяха представени от актосъставителите. Актосъставителят доказва още нещо, а то е, че “ ...е бил в процедура на узаконяванее”. От това изказване в съда, се разбира само едно, а то е, че актосъставителката разбира регистрацията на производител на храни пред някакво министерство като форма на узаконяване. Това нейно разбиране би било меродавно, ако се пренесем в годините преди 1991 г. Сега е въдедена свободната стопанска инициатива, което най-малкото означава, че лицето може да затвори мандрата си по-всяко време. И което не може да не бъде релевантен факт за един безпристрастен съдия. Ако преверката беше установила нарушение на хигиенните изисквания, бихме могли да приемем, че е имало адм.нарушение. Но данни за някакви оплаквания срещу фирмата няма и е нямало никога.Недвусмислени са показанията, че в момента на проверката, не са намерени храни, произвеждани от фирмата на Милко Митев. А това на свой ред идва да ни подскаже, че мандра, в истинския смисъл на думата НЯМАЛО. Че какво е мандра без сирене, мляко и кашкавал? Контролиращият е установил в същност, че мандрата е или обрана или че не съществува към момента на проверката!!;
2.- ДВ, бр. 90/99 г. Неоснователни са твърденията на актосъставителя и на налагащия наказанието, че Милко Митев не е изпълнил задължение по чл. 12, ал. 1 от ЗХ/стар/. Нормата в чл.12 е инструктивна, не е императивна. Само императивните норми са предмет на наказание. В случая, Народното събрание се е посвенило да определи задължение за регистрация. Липсва подобна императивна норма. Нещо повече: Глава Четвърта от ЗХ, чл.чл. 12-23 е въвела само две императивни норми по чл. 17 и по чл. 21. И при двата текста, е казано ” са длъжни”, което е разграничителния критерий за съществуването на някакъв императив, и това е наш неоспорим аргумент, че Милко Митев не е нарушавал чл.12, ал. 1 от ЗХ.
ВтОС е замолен да прогласи нищожността на НП №276/03 г. като неправилен и незаконосъобразен административен акт – чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл. 12, т.4 от ЗВАС. Защото е нарушен материалния закон. Драстично е нарушен чл. 12 от ЗАНН.
3.-ДВ, бр.102 от 2003 г. С този нов ЗИДЗХ се отмени старата максима за регистрация пред министерството на промишлеността още и защото то няма за компетенност медицинските въпроси на здравеопазването. А § 58 от ЗИДЗХ указва, че дава срок шест месеца за ново подаване на документи на ниво регион-пред ХЕИ. А § 2 посочва, че в продължение на две години новите производителите могат да се регистрирват пред ХЕИ на ниво регион. Фирмата на Милко Митев се явява нов производител, след като веднъж е пректратил дейността си. В тази смисъл, е налице нарушението по чл. 3, ал. 2 от ЗАНН от страна на наказващия орган, понеже са имали възможността и задължението да приложат по-благоприятната мярка по отношение на Милко Митев. В този ред на мисли, се спираме върху писмо № 311/ 20.02.2004 г., на РВМС –В.Търново с което, по силата на новите изисквания на ЗИДЗХ се въвежда задължение за ХЕИ и РВМС да се изпрати ОБРАЗЕЦ за регистрация на потенциалния призводител. А това означава, че в продължение на шест месеца Милко Митев може да подаде документите по образец. Тоест до 25 май 2004 г. включително /понеже скрока изтича на 24 май. 2004 г., ЗИДЗХ е влезнал в сила три дни от публикуването/ А като нов производител, срокът за Милко Митев изтича на 19 февруари 2006 година. Милко Митев има правото да бъде производител или търговец на храни, стига да иска това, без при това да му бъде съставян нов акт поради неосъщствена регистрация!! Редно е било, актосъставителят да прекрати служебно наказателното производство, като приложи по-благоприятната нова норма за фирмата на Милко Митев.Ттова те не са сторили, нито пък са проявили инициативата в хода на делото, да поискат да видят, дали Милко Митев ще подаде документите за нова регистрация пред РВМС. Както се каза, в хода на делото този документ е бил приложен.
4.-Всяко НП трябва да указва, каква е вината на нарушителя-умишлена, неумишлена или по непредпазливост. Така повелява чл.57, ал. 1, т.6 от ЗАНН – законовите разпоредби, които са били нарушени виновно. Не само в наказателното постановление, а най-вече съдебното решение по НАХД, водещо се по каноните на наказателното производство, където НК има централно място чрез своята Обща част- чл.6, чл. 7 от ЗАНН във връзка с чл. 9 от НК, чл.чл. 10-11 от НК.
Какво искаме от ВтОС? Както се каза по-горе, се иска да се прогласи незаконосъобразноста на цитираните административни актове, под двете му форми- нищожност и унижщожаемост. Това се иска от Административното Отделение на ВтОС. Да се отмени изцяло АУАН № 276/03 г. и НП № 276/03 г- на ХЕИ-В.Търново като нищожен акт, по безсрочност. Както и унищожаемост на Заповед № 375/03 г. Иска се още да прегледа служебно НАХД №233/03 г. и решение № 105 от 13 април 2004 г.
Забележка: При цитирането на законите и Наредбите е използвана съвсем новата безплатна услуга на Българския Правен Портал, както следва:
1.- http://www.lex.bg/lexus.php?doc=18493&seq=0 – Закон за Храните, както и за ЗКС, ЗАНН, ЗВАС, ЗАП, НПК и ГПК;
2.- http://www.mh.government.bg/norm_acts.php - Нормативна Уредба на Министерството на Здравеопозването-за Наредба №7 на ХЕИ.
Приложения: съгласно с текста.
Свищов, 21 май 2004 г.
С почитания
Милко Митев
ЧРЕЗ
РАЙОНЕН СЪД – по НАХД №233/03г.
ГР. СВИЩОВ
ДО
ВЕЛИКОТЪРНОВСКИ ОКРЪЖЕН СЪД
Препис: ХИГИЕННО-ЕПИДЕМИОЛОГИЧНА ИНСПЕКЦИЯ
ГР. ВЕЛИКО ТЪРНОВО
ул. “Никола Габровски” № 23.
КАСАЦИОННА Ж А Л Б А
от фирма “Митев-ИММ” Милко Митев, с президент Милко Мариянов Митев,
ул.”Янтра “ № 27, с.Ореш-5280, ЕГН 5207221400, GSM 0889/665761
E-mail: milkony@gbg.bg
Уважаеми Дами и господа СЪДИИ,
По моя Жалба срещу наказателно постановление № 276-ДСК 1/14.07.2003 г бе образувано НАХД №233/03 г. Последното протече по реда на чл. 84 от ЗАНН в четири заседания на Свищовския Районен съд. Последното заседание беше на 13.04.2004 г., в което се обяви, че съдът е счел делото за изясненено с обещание да се произнесе в срок.
Съобщението, че диспозитива и мотивите за изготвени ми бе връчено на 10 май 2004 г., а при поискване ми бе предоставен препис от Решение № 105 от 27.04.2004 г. на Свищовския Районен съд.
В законния срок обжалвам пред Вас на основание чл. 84 от ЗАНН, като намирам безналичност от правила за касационно обжалване пред Окръжен Съд, освен едно субсидиарно прилагане на НПК. В този именно смисъл и на основание чл.313, ал.1 от НПК замолвам служебно да проверите изцяло правилността на административно наказателното-производство в едно с наложеното наказание, сиреч присъдата ми. Ноторно известно е, че начиная от 28 ноември 1969 г., когато се публикува ЗАНН, присъдата получи наименованието административно наказание – Виж.§ 1 от ЗАНН.
Същевременно Ви съобщавам, че съм доволен само от диспозитива, втората част, с който се отмени наложената глоба от 200 лв.
Намирам за основателно да изкажа едно становище пред Вас, касаещо правото на гражданите на справедлив съдебен процес.Чл.63, ал.1 от ЗАНН не предполага обжалване на процедурата по установяването на административно нарушение, нито предполага въззивно обжалване на наложеното наказание пред втора инстанция, а само производство като касация. Допуска се само касационно обжалване на решението на Районния съд. Дали този съд е бил длъжен да ревизира административното производство по установяването на презюмираното административно нарушение не явствува от нормите по нашето законодателство все още-виж.чл.59, ал. 1 от ЗАНН.Струва ми се, че този ЗАНН в тази си част противоречи на принципа за триинстанционно производство. Казано на по-простичък език, административно-командната система си битува необезпокоявана от никого, дори и след сакралната дата 10.11.1989 г.?!
А сега нека поднеса моите жалбени основания, така както за това ми дава правото чл.120, ал.2 от конституцията на РБ и Решение № 21 на Конституционния Съд за тълкуване на разпоредбата на чл. 120, ал.2 от КРБ (ДВ, бр.99 от 1995 г., даваща правото да се атакуват всички административни актове). Ето защо, имайки предвид общозадължителността на Решенията на Конституционния съд по отношение на всички – чл.14, ал. 6 от ЗКС, си разреших да Ви замоля да извършите служебната проверка на Решение №105/04 г. на Св.Р.съд. Преди да пристъпя към оспорването на актовете и действията на длъжностните лица, замолвам да приемете тук приложените писмени доказателства: 1.-ДВ, бр.90 от 1999 г.,стр.2-9 за Закон за Храните /стар, действуващ към момента на съставянето на акта за адм.нарушение/; 2.- Закон за изменение и допъление на ЗХ –ДВ, бр. 102 от 2003 г.; 3.-Молба за регистрация от 29.07.2004 г., Вх.№ 47-00-01/29.07.2004 г. при Министерството на Икономиката с резолюция на Герчева, Калева и Тодорчева.
А сега по същество.
Първо. По отношение на акта за установяване на административно нарушение.
1.- Производството по установяването на презюмираното адм.нарушение се е предхождало от друго административно производство, вътрешно за Министерството на Здравеопазването. С писмо Изх. № 91-00-100 от 29.05.2003 г.- приложено към НАХД №233/03 г.- на основание чл. 14, ал. 2 от Закон за Храните някакъв колектив от министър и Главен Директор на НВС е счел за правилно да се разпореди: “РАЗПОРЕЖДАМЕ”.
В точка 3.1. се предвижда задължение за налагане на наказание по чл. 42, ал.1 от ЗХ в минимален размер, когато не са подавани документи за регистрация в Министерството на Икономиката. В точка 3.3. се предполага задължителното налагане на максималнания размер глоба по чл. 42, ал.1 от ЗХ;
В член 42 от ЗХ са предвидени две категории обекти на проверка: по алинея първа се проверяват въобще никъде нерегистрираните производители или търговци. Това са предимно свободните търговци, които могат да се видят по всички пазари у нас. На тези пазари се продава каква ли не храна-месо, млеко, яйца, зелунчуци и др., все премет на нормиране от ЗХ. В аления втора са визирани само производители на храни, които вече са били регистрирани като юридически лица или еднолични търговци.
Извод: не се е предвиждало налагане на глоби на производители по чл. 42, ал. 2 от ЗХ!! Няма подобно искане за проверка на обектите по чл. 42, ал. 2 от това писмо.
2.- ЗАПОВЕД № 375/18.04.2003 г. на ХЕИ-В.Търново. Представена е от страната актосъставител по Протокол от 13.01.2003 г. В хода на делото е наведен довод за незаконосъобразност на тази Заповед. Понеже самата процедура по ЗАП не предвижда атакуване на административен акт пред Районен съд, а само пред Окръжен, то в хода на НАХД №233/03 г. е било практически невъзможно жалбоподателят да защити своите икономически права поради тези процесуални спънки. Защо? Защото е имал субективното право да предяви т.нар. инцидентен иск по чл. 118 от ГПК, даващ правато на страните да оспорват една правоотношение, от което зависи изхода на делото. Процесната заповед № 375/03 г., обаче, страда от някои пороци, които я свеждат до един атакуем общ административен акт пред Окръжен Съд. Самата заповед е издадана без всякаква връзка със законите у нас, а това се потвърждава от самото начало на тази заповед: ” Във връзка с кадровите промени в ХЕИ-В.Търново”. Такава постановка не може да бъде правно основание за издаване на заповед, по която се създават права на длъжностни лица да извършват “..държавен санитарен контрол.” . В тази Заповед фигурират имената на 19 лица, които не отговорят на изискванията на чл.28, ал. 2 от Закон за Храните. Цитирани са точните длъжности, които някои заемат, а и именно: началник на отдел, технолог, зав.сектор, лекар-ординатор, инспектор “ТОВК”, началник на отдел”ПЕК, биолог, началник на отдел “ДСПЕК”, инскетро “ЕП”. нека си го кажем в пряк текст: това са привилегировани лица, влезнали по висшочайшата благословия на Директора на ХЕИ, мадам П.Маринова, дала им възможността да облекчат малко домашния си бюджет за сметка на произвотителите на храни. На този фон прави силно впечатление, чл. 14, ал. 2 от ЗХ. Въз основа на този член не може да се тръгва на проверка, понеже той визира само едно уведомление, което МИ е извършило по искане на Националния Съвет за безопастност на храните. Както винаги е ставало у нас, длъжностните лица от ХЕИ бая са се призорили да тръгват по проверки и да раздават “правосъдие на място”;
Извод: в цитраната Заповед, е оторизирирана инженер МАРГАРИТА МИНКОВА технолог. Същата не отговаря на изисквинията на ЗХ. Чл. 28, ал.2 предвижда участието в административонто производство само на “държавни инспектори”. Това качество инспектор актосъставителката Маргарита Минкова е нямала. Което от своя страна означава, че нейния АУАН 267/25.06.2003 г. е незаконосъобразен. Тоест, унищожаем. ВтОС, Административно Отделение е замолен да прогласи тази унищожаемост на Заповед № 375/18.04.2003 г. на ХЕИ-В.Търново-на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 12, т.1 от ЗВАС.
3.- АКТ за УСТАНОВЯВАНЕ НА АДМИНИСТРАТИВНО НАРУШЕНИЕ №276/25.06.2003 г./ а не АУАН №267/25.06.2003 г., както е приел един съдия от Свищов/
От самия акт не се разбира, как той е приел този свой номер. Никъде по неговите реквизити по бланка на МЗ, няма предвидена графа за номер. Нещо повече: този АУАН не съставлява държавен образец, иначе би имал свой стандартен номер, както е например при бланките на МВР. Тази форма тук е някакъв хвърчащ текст на МЗ, изфабрикуван от ХЕИ-В.Търново. Това от една страна. От друга страна, съпоставяйки го с исикзванията за задължителните реквизити на АУАН – чл. 42,т.т.1-10 /казано е ТРЯБВА да съдържа/, не може да не установим отсътвието на задължителния реквизит по точка 9. Императивно е задължен актосъставителя с отразяване на имената на лицата, които са претърпени имуществени вреди от нарушението, ЕГН. Няма посочени никакви имена на пострадал. А това означава, че административната проверка е безпредметна. По точка 1 също така е въведен императив за отразяване на трите имена на актосъставителя, а при АУАН № 276/03 г. липсва подобно изпълнение на това задължение. Посочена е инж. Маргарита Минкова. Което прави АУАН нищожен акт, още повече защото е технолог, а не държавен инскпектор.
Поради тези причини ВтОС, Административно Отделение е замолен да прогласи нищожността на този АУАН № 276/25.06.2003 г.- по безсрочност, на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН във връзка с чл. 12,т.2 от ЗВАС.
Второ. По отношение на наказателното постановление № 276 –ДСК 1/ 14.07.2003 г.
Още от самото начало това НП №276 указва, че става въпрос за извършено “хигиенно нарушение”. Ужким ще се търсят администратвни нарушения, а се установяват хигиенни нарушения. Смея да твърдя, че у нас едва предстои да се приеме Закон за Хигиенните нарушения.От явно по-явно е, че административното нарушение не е идентично с хигиенното нарушение, по съществото на самото нарушение. Хигиената не се създава с правни норми, а с медицински средства. И откъде накъде да считаме, че едно нерегистриране в Министерството на Икономиката може да се третира като хигиенно нарушение, надлежно установено по АУАН и санкционирано по ЗАНН-чл. 83, ал. 1 и 2/ така пише в НП/
1.- Било установено, че предприятието на Милко Митев не било регистрирано в Министерството на Икономиката-МИ, по реда на Закон за Храните. Никъде по действуващият Закон за хранитие не е въвеждана процедура по регистриция пред МИ. по делото не бяха представени доказателства от които да е видно, че МИ е Министерство на Промишлеността. Член 12, ал.1 от действаващият към датата на съставянето на АУАН Закон за Храните е пределно ясен - регистрация се е предвижда в Министерството на Промишлеността. Това министерство по време на 39-то ОбНС бе закрито с новия акт на съставяне на Министерски Съвет през 2001 г. с министър-председател Симеон Сакскобургготски. Нямаше Решение на НС за това, че дейността на МП се поема от МИ. Новите изменения по ЗХ по ДВ, бр. 102 от 2003 г., даже отхвърлят като законосъобразно регистрирането в някакво министерство, а полагат основите на едно по-добро санитарно-хигиенно обслужване по новия чл. 12, ал.1-3 от ЗХ. НП № 276/03 г. сочи именно този чл. 12, ал.1 от ЗХ, който бил нарушен от страна на фирмата на Милко Митев. Даже изрично са цитирали този стар Ззакон за Храните в скоби - ДВ, бр. 90 от 15.10.1999 г. В този ред на мисли, ХЕИ от В.Търново е проявил една политическа пристрастеност към предишното мнозинство в народното ни Събрание. Поради което мога да твърдя, че това не е акт на една истинска загриженост за здравето на гражданите на РБ, а нещо съвсем, съвсем друго. Нищожност по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 12, т. 4 от ЗВАС, по безсрочност.
2.- Посочен е като основание за налагане на наказанието чл. 83, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН Този текст, смея да твърдя, целеше повече ония 10% , за които Кирил Маричков написа хубава песен. В този текст е въъведен норматив за неизпълнение на задължение към държавата. Чудно защо, ХЕИ искат да обвинят фирмата на Милко Митев в неизпълнеие на задължение към държавата. Че Министерството на Промишлеността или Министерството на Икономиката да не би да са държавата? Никак не е видно какво именно задължение към държавата е нарушила фирмата на Милко Митев. За Митев като граждани на РБ съществува само едно задължение към държавата- това по чл. 59, ал. 1 от конституцията на РБ, въвела като дълг защитата на Отечеството. Поставя се един такъв въпрос за изясняване. Представлява ли нерегистрирането по ЗХ неизпълнение на задължение към държавата, за което пледира НП №276/03г. в своето основание – чл.83 ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН? Явно не!! Тогава, може ли да се счита, че това НП е постигнало целта, заложена в чл. 1 от ЗХ. То категорично не съответствува на целите на ЗХ, понеже регистрирането на производителитите пред МП не е поставяно като цел по този закон. Нито пък нерегистрирането в МИ представлява предмет на целево контролиране. ВтОС е замолен да прогласи нищожността на това НП на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 12, т. 5 от ЗВАС.Драстично е нарушен чл. 12 от ЗАНН?!
3.- Както вече се каза по-горе, НП се позовава на чл. 42, ал. 2, докато искането за проверка е с налагане на задължителни санкции по чл. 42, ал. 1 от ЗХ/стар/.Това НП №276/03 г. излиза от рамките на планираната проверка “от-горе”, поради което то самото се явява превишение на права при незпазване на задължения. Това НП № 276 заобикаля ал.1 на чл. 49, понеже се основава само на алинея втора. докаго първата алинея отново и отново е потвърдила изискванията на чл. 28 от ЗХ, нарушенията да се установяват само от инспекторите по държавния контрол. А подобен инспектор, извършил проверката с това задължително качество е нямало! Имало е нещо повече - един командирован свидетел, г-н Пеню ИЛИЕВ, който в случая се явява съучастник в извършването на превишение на права. Последния даже е бил разпитан по НАХД №233/03 г. – Протокол от 05.11.2003 г., лист 2.Той по-нашему е подставено лице. Нищожност по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 12,т.3 от ЗАВС, по безсрочност.
Извод: не е спазено планираното изискване за неналагане на санкция по чл. 42, ал. 2 от ЗХ още и защото § 2 от ЗИДЗХ е даден един 6-месечен срок за пререгистрация в РХЕИ.
4.- НП № 276/03 г. страда от още един порок. Става дума за това, че напълно отсъствуват размера на обезщетението, което се дължи поради констатираното нарушение, нито на кого следва да бъде заплатено то. Тек несъмнено законодателят е въвел една императивна норма в чл. 57, ал. 1, т.т.1-10 / казано е, че наказателното постановление ТРЯБВА ДА СЪДЪРЖА/ размера на обезщетението по точка 9!! Липсата на обезщетяване по НП идва да докаже, че няма пострадал, няма икономически вреди нанесени никому. И само поради това, НП се явява безпредметно. Липсата на този задължителен реквизит ни дава основанието да поискаме от ВтОС, Административно Отделение да прогласи нищожността на НП № 276/03 г на ХЕИ-В.Търново-по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 12, т. 4 от ЗВАС, по безсрочност.
Трето. По отношение на поведението на ответната страна и доказателствения материал по НАХД №233/03 г.
1.- ФАКТИЧЕСКОТО ПОЛОЖЕНИЕ. Доказно е пред Св.Р.С., че фирмата на Милко Митев, в деня на извършената проверка на 25 юни 2003 г. не е фунционирала чрез своето предприятие “Мандра” в с.Ореш. Тези данни се пътвърждават от актосъставителката, разпитана по делото - Протокол от 05.11.2003 г. Тя казва :”По техни данни, е спрял да зарежда “Свилоза” и е останал само на магазини да зарежда”. Подобни данни, обаче, не бяха представени от актосъставителите. Актосъставителят доказва още нещо, а то е, че “ ...е бил в процедура на узаконяванее”. От това изказване в съда, се разбира само едно, а то е, че актосъставителката разбира регистрацията на производител на храни пред някакво министерство като форма на узаконяване. Това нейно разбиране би било меродавно, ако се пренесем в годините преди 1991 г. Сега е въдедена свободната стопанска инициатива, което най-малкото означава, че лицето може да затвори мандрата си по-всяко време. И което не може да не бъде релевантен факт за един безпристрастен съдия. Ако преверката беше установила нарушение на хигиенните изисквания, бихме могли да приемем, че е имало адм.нарушение. Но данни за някакви оплаквания срещу фирмата няма и е нямало никога.Недвусмислени са показанията, че в момента на проверката, не са намерени храни, произвеждани от фирмата на Милко Митев. А това на свой ред идва да ни подскаже, че мандра, в истинския смисъл на думата НЯМАЛО. Че какво е мандра без сирене, мляко и кашкавал? Контролиращият е установил в същност, че мандрата е или обрана или че не съществува към момента на проверката!!;
2.- ДВ, бр. 90/99 г. Неоснователни са твърденията на актосъставителя и на налагащия наказанието, че Милко Митев не е изпълнил задължение по чл. 12, ал. 1 от ЗХ/стар/. Нормата в чл.12 е инструктивна, не е императивна. Само императивните норми са предмет на наказание. В случая, Народното събрание се е посвенило да определи задължение за регистрация. Липсва подобна императивна норма. Нещо повече: Глава Четвърта от ЗХ, чл.чл. 12-23 е въвела само две императивни норми по чл. 17 и по чл. 21. И при двата текста, е казано ” са длъжни”, което е разграничителния критерий за съществуването на някакъв императив, и това е наш неоспорим аргумент, че Милко Митев не е нарушавал чл.12, ал. 1 от ЗХ.
ВтОС е замолен да прогласи нищожността на НП №276/03 г. като неправилен и незаконосъобразен административен акт – чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл. 12, т.4 от ЗВАС. Защото е нарушен материалния закон. Драстично е нарушен чл. 12 от ЗАНН.
3.-ДВ, бр.102 от 2003 г. С този нов ЗИДЗХ се отмени старата максима за регистрация пред министерството на промишлеността още и защото то няма за компетенност медицинските въпроси на здравеопазването. А § 58 от ЗИДЗХ указва, че дава срок шест месеца за ново подаване на документи на ниво регион-пред ХЕИ. А § 2 посочва, че в продължение на две години новите производителите могат да се регистрирват пред ХЕИ на ниво регион. Фирмата на Милко Митев се явява нов производител, след като веднъж е пректратил дейността си. В тази смисъл, е налице нарушението по чл. 3, ал. 2 от ЗАНН от страна на наказващия орган, понеже са имали възможността и задължението да приложат по-благоприятната мярка по отношение на Милко Митев. В този ред на мисли, се спираме върху писмо № 311/ 20.02.2004 г., на РВМС –В.Търново с което, по силата на новите изисквания на ЗИДЗХ се въвежда задължение за ХЕИ и РВМС да се изпрати ОБРАЗЕЦ за регистрация на потенциалния призводител. А това означава, че в продължение на шест месеца Милко Митев може да подаде документите по образец. Тоест до 25 май 2004 г. включително /понеже скрока изтича на 24 май. 2004 г., ЗИДЗХ е влезнал в сила три дни от публикуването/ А като нов производител, срокът за Милко Митев изтича на 19 февруари 2006 година. Милко Митев има правото да бъде производител или търговец на храни, стига да иска това, без при това да му бъде съставян нов акт поради неосъщствена регистрация!! Редно е било, актосъставителят да прекрати служебно наказателното производство, като приложи по-благоприятната нова норма за фирмата на Милко Митев.Ттова те не са сторили, нито пък са проявили инициативата в хода на делото, да поискат да видят, дали Милко Митев ще подаде документите за нова регистрация пред РВМС. Както се каза, в хода на делото този документ е бил приложен.
4.-Всяко НП трябва да указва, каква е вината на нарушителя-умишлена, неумишлена или по непредпазливост. Така повелява чл.57, ал. 1, т.6 от ЗАНН – законовите разпоредби, които са били нарушени виновно. Не само в наказателното постановление, а най-вече съдебното решение по НАХД, водещо се по каноните на наказателното производство, където НК има централно място чрез своята Обща част- чл.6, чл. 7 от ЗАНН във връзка с чл. 9 от НК, чл.чл. 10-11 от НК.
Какво искаме от ВтОС? Както се каза по-горе, се иска да се прогласи незаконосъобразноста на цитираните административни актове, под двете му форми- нищожност и унижщожаемост. Това се иска от Административното Отделение на ВтОС. Да се отмени изцяло АУАН № 276/03 г. и НП № 276/03 г- на ХЕИ-В.Търново като нищожен акт, по безсрочност. Както и унищожаемост на Заповед № 375/03 г. Иска се още да прегледа служебно НАХД №233/03 г. и решение № 105 от 13 април 2004 г.
Забележка: При цитирането на законите и Наредбите е използвана съвсем новата безплатна услуга на Българския Правен Портал, както следва:
1.- http://www.lex.bg/lexus.php?doc=18493&seq=0 – Закон за Храните, както и за ЗКС, ЗАНН, ЗВАС, ЗАП, НПК и ГПК;
2.- http://www.mh.government.bg/norm_acts.php - Нормативна Уредба на Министерството на Здравеопозването-за Наредба №7 на ХЕИ.
Приложения: съгласно с текста.
Свищов, 21 май 2004 г.
С почитания
Милко Митев